07 sierpień 2017

3 problemy w Twojej firmie, które rozwiąże platforma zakupowa

Redakcja Portal Przemyslowy.pl

Już ponad 1/3 przedsiębiorstw w Polsce korzysta z systemów zakupowych. Optymalizacja wydatków przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi IT coraz częściej staje się bowiem sposobem na poprawę wyników finansowych firmy. Dotyczy to zwłaszcza sektora przemysłu, gdzie zakupy stanowią od 50 do nawet 80% wydatków.

Platforma zakupowa B2B to innowacyjne rozwiązanie, które zrewolucjonizowało nie tylko pracę kupców, lecz także dostawców. Dzięki różnorodnym modułom umożliwia efektywne zarządzanie całym procesem zakupowym – począwszy od złożenia zapotrzebowania czy zapytań ofertowych, poprzez kupno towarów i usług, aż po wielowymiarowe analizy. Wyzwania, jakie stoją dziś przed każdym kreatywnym przedsiębiorcą, można sprowadzić do 5 problemów, które można rozwiązać za pomocą systemu typu e-procurement.

1.    Wybór, ocena i rozwój dostawców
Efektywność zakupów, rozumiana jako droga do tworzenia przewagi rynkowej organizacji, w dużej mierze zależy od wyboru odpowiedniego dostawcy. Jak strategiczne to zagadnienie, przekonał się chociażby koncern General Motors, gdy w 2016 roku jeden z kluczowych kontrahentów zbankrutował. Każda godzina przestoju w produkcji generowała olbrzymie straty. Ale kłopoty z dostawcami dotykają praktycznie każdego specjalistę ds. zakupów, także w mniejszych firmach: opóźnione dostawy, niekompletna dokumentacja, niedotrzymanie standardów itd. Platforma zakupowa umożliwia wybór spośród dziesiątek tysięcy dostawców i znacząco usprawnia komunikację z nimi, tworząc cyfrową przestrzeń do nawiązywania partnerskich relacji. Dodatkowo moduł oceny minimalizuje ryzyko współpracy. W efekcie budowanie i zarządzanie grupami dostawców pozwala na optymalną realizację celów przedsiębiorstwa.

2.    Zakupy strategiczne: czy taniej musi znaczyć gorzej?
W przypadku podmiotów z branży produkcyjnej kupno asortymentów kluczowych wymaga najwyższej rozwagi. Bez strategicznych komponentów nie można by produkować wyrobu, a przy tym mają one istotny udział w kosztach. Nic dziwnego, że poszukiwanie atrakcyjnych cen produktów przy zachowaniu wewnętrznych standardów bywa największym problemem dla kupców. Co ciekawe, rośnie świadomość, iż kryteria wyboru ofert powinny uwzględniać czynniki pozacenowe. A zatem cena, choć nadal ważna, przestaje być decydująca. Nie oznacza to jednak wcale, że kupowanie taniej musi wiązać się ze spadkiem jakości. Platforma zakupowa daje możliwość przyznawania wag różnym kryteriom, co ułatwia wybór najlepszej oferty. Ale to nie wszystko. Za sprawą modułu aukcyjnego można uzyskać ogromne oszczędności. Dla przykładu: Grupa Energetyczna Tauron ogłosiła, że w ubiegłym roku dzięki aukcjom elektronicznym udało się zaoszczędzić blisko 250 mln złotych. Przyśpieszone w ten sposób negocjacje stają się doskonałym źródłem poprawy kondycji finansowej spółki.

3.    Długotrwały i nieefektywny proces
Komunikacja i wewnętrzne procedury. To kolejne kwestie, w których pomagają systemy zakupowe. U jednego z naszych klientów, specjalizującego się w obróbce CNC, pracownicy składali zamówienia poprzez arkusze xls, natomiast komunikację prowadzono drogą mailową. Wyraźnie utrudniało to analizę danych oraz kontrolę nad procesem zakupowym. Wdrożenie platformy NextBuy wprowadziło centralizację oraz pełną automatyzację procesu. Obecnie wszystkie zapotrzebowania i zamówienia generowane są z jednego systemu, dostępnego z poziomu przeglądarki internetowej. Rozwiązanie poprawiło komfort, ale i efektywność pracy. Przyspieszeniu uległ też proces akceptacji.

Źródło: Nextbuy24

Oceń ten artykuł
(1 głos)

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.