CES 2019: Bosch umacnia pozycję wiodącego przedsiębiorstwa IoT

147

Internet rzeczy (IoT) w coraz większym stopniu zmienia świat. Na targach CES 2019 odbywających się w Las Vegas firma Bosch zaprezentuje możliwości, jakie już dziś oferuje IoT. Od samochodu koncepcyjnego do przewozu osób, który pozwoli zrealizować wizję mobilności przyszłości, poprzez zintegrowane z internetem lodówki, które udzielają użytkownikowi wskazówek dotyczących przechowywania żywności, aż po inteligentne kosiarki z funkcją samodzielnego uczenia się – tak szeroką paletę rozwiązań zaprezentuje koncern na największych na świecie targach elektroniki użytkowej.

 

– Bosch bardzo wcześnie dostrzegł ogromną szansę, jaką niesie ze sobą IoT. Od ponad dziesięciu lat aktywnie współtworzymy świat zintegrowany w internecie – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu spółki Bosch. – Dziś jesteśmy wiodącym przedsiębiorstwem IoT oraz konsekwentnie rozbudowujemy nasze kompetencje w obszarach oprogramowania oraz IT. – Koncern zrealizował już ponad 270 projektów IoT w dziedzinach takich jak mobilność, Smart Home, Smart Cities czy rolnictwo, korzystając przy tym z własnej chmury obliczeniowej. Liczba czujników i urządzeń zintegrowanych z internetem za pośrednictwem Bosch IoT Suite wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o blisko 40%, do 8,5 mln sztuk.

Kluczem do dalszego wzrostu i rozwijania nowych możliwości biznesowych w obszarze IoT jest sztuczna inteligencja (SI), którą Bosch aktywnie rozwija. – Potencjał IoT wykorzystamy najlepiej, jeśli połączymy ze sobą obie domeny – IoT oraz SI – i będziemy je dalej rozwijać – mówi Heyn. Istnieje bowiem pomiędzy nimi wzajemna zależność: – IoT potrzebuje inteligencji. Zbieranie danych przy wykorzystaniu urządzeń zintegrowanych z internetem może znacząco przyspieszyć rozwój sztucznej inteligencji – mówi Heyn.

– Dopiero dzięki sztucznej inteligencji produkty zintegrowane z internetem stają się inteligentne i uczą się wyciągać wnioski. Nasze podejście ma na celu przede wszystkim osiągnięcie konkretnych korzyści w codziennym życiu – więcej czasu, wyższy poziom bezpieczeństwa, większą efektywność lub komfort. – Jako jeden z przykładów Heyn wymienia wizyjny system detekcji pożaru: kamery dozorowe wykorzystują inteligentną analizę obrazu, umożliwiając wykrycie pożaru w ciągu paru sekund – jeszcze zanim podwyższona temperatura czy dym zostaną wykryte przez czujki pożarowe. Dzięki temu pożary są wykrywane znacznie wcześniej niż w przypadku standardowych systemów sygnalizacji ognia lub dymu, a zyskane w ten sposób cenne minuty pozwalają ratować życie i chronić mienie.

Kolejnym kluczem na drodze do sukcesu w czasach IoT jest współpraca. Tutaj Bosch stawia zarówno na tradycyjnych partnerów, ale także nowych graczy na rynku. Niedawno zainicjowana współpraca z kanadyjskim operatorem platformy Mojio przyniosła już efekty w postaci pierwszej zintegrowanej oferty IoT dla samochodów zintegrowanych z internetem: specjalny algorytm Bosch precyzyjnie rozpoznaje czas, miejsce i dotkliwość skutków wypadku.

Za pośrednictwem chmury obliczeniowej Mojio dane są bezzwłocznie przekazywane do centrali alarmowej Bosch. Ta zaś automatycznie wysyła na miejsce odpowiednie służby. Przez aplikację Mojio lub SMS wysyłana jest równocześnie wiadomość na wcześniej zdefiniowane numery SOS. – Razem z Mojio integrujemy samochody z chmurą obliczeniową. Dzięki temu odpowiednie służby szybciej niż do tej pory mogą dotrzeć na miejsce wypadku – powiedział na targach CES Mike Mansuetti, prezes Bosch North America. Rozwiązanie alarmowe IoT zostanie od połowy roku udostępnione w Ameryce Północnej i Europie prawie milionowi kierowców.

IoT w podróży: Bosch prezentuje zintegrowaną mobilność jutra

Własny samochód koncepcyjny do przewozu osób to światowa premiera zaprezentowana przez firmę Bosch na targach. Na jego przykładzie koncern demonstruje swoje rozwiązania w dziedzinach automatyzacji, integracji z internetem oraz elektryfikacji i pozwala doświadczyć mobilności w nowym wydaniu: elektryczne samochody do przewozu osób – bez kierowcy, które wkrótce zdominują krajobraz transportu w światowych metropoliach. – Odpowiada to naszej wizji możliwie bezemisyjnej, bezwypadkowej i bezstresowej jazdy – mówi Heyn.

W obszarze przewozu osób Bosch będzie dostarczać, oprócz komponentów i układów, także kompletny asortyment usług, takich jak platformy rezerwacyjne, sharingowe i integracyjne lub usługi parkowania i ładowania samochodów elektrycznych. Należy dodać, że zintegrowane usługi są w ocenie Bosch ważnym warunkiem dla przyszłego rozwoju mobilności związanej z przewozem osób. Także prognozowana wartość rynku robi wrażenie: w 2017 roku wynosiła ona 47 miliardów euro, a w roku 2022 ma osiągnąć już 140 miliardów euro (źródło: PwC).

Na potencjale tym chce skorzystać także Bosch, który ze sprzedaży swoich rozwiązań zamierza osiągnąć dwucyfrowy wzrost obrotów. – Bez cyfrowych usług Bosch nie będzie można sobie wyobrazić samochodów przyszłości – twierdzi Heyn z przekonaniem. Skonsolidujemy je w inteligentnym i płynnie zintegrowanym ekosystemie.

Jedną z ostatnich przeszkód na drodze do realizacji wizji mobilności przyszłości  jest automatyzacja pojazdów w złożonym środowisku miejskim. Tutaj Bosch także liczy na partnerskie podejście:  amerykańskie miasto San José w Dolinie Krzemowej będzie pilotażowym miastem dla zautomatyzowanej usługi przewozowej (samochody bez kierowcy), obsługiwanej przez firmy Bosch i Daimler.

W tym celu partnerzy podpisali trójstronny list intencyjny. Dzięki współpracy badawczej spółki Bosch i Daimler chcą zwiększyć płynność ruchu, poprawić bezpieczeństwo na drogach oraz wnieść ważny wkład w dalszy rozwój transportu. Celem jest stworzenie systemu jazdy dla w pełni zautomatyzowanych samochodów bez kierowcy (poziom automatyzacji SAE 4/5), który na początku kolejnej dekady powinien być gotowy do produkcji seryjnej.

 
IoT w domu: zintegrowane urządzenia ułatwiają użytkownikom życie

Nie tylko w obszarze mobilności, lecz także do zastosowań domowych poszukiwane są produkty i rozwiązania zintegrowane z internetem, które ułatwiają codzienne życie. – Pracujemy nad integracją domów z internetem – nad urządzeniami, które potrafią myśleć i rozumieją, czego oczekuje użytkownik – mówi Heyn.

Podczas targów CES Bosch prezentuje np. nową funkcję dla lodówek zintegrowanych z internetem, która pozwala rozpoznawać artykuły spożywcze i udzielać użytkownikowi wskazówek dotyczących ich właściwego przechowywania. Kamera wewnętrzna automatycznie rozpoznaje ok. 60 rodzajów owoców i warzyw. W odpowiedniej aplikacji użytkownik znajdzie wskazówki dotyczące ich przechowywania. Rezultat: żywność jest przechowywana w optymalnych warunkach i dłużej zachowuje świeżość.

Nowością jest także projektor PAI, który wyświetla na blacie kuchennym wirtualny panel obsługowy. Zintegrowany czujnik 3D rejestruje dotknięcia powierzchni blatu przez użytkownika, umożliwiając sterowanie przyciskami. Dzięki temu podczas gotowania lub pieczenia użytkownicy mogą w wygodny sposób szukać przepisów kulinarnych lub telefonować przez internet. Panel obsługowy PAI ma przy tym solidniejszą konstrukcję niż smartfon czy tablet i jest przystosowany do pracy w środowisku kuchennym. Można go obsługiwać nawet zabrudzonymi palcami. W lutym 2019 PAI wejdzie na rynek chiński, a później także amerykański.
Podczas targów CES Bosch prezentuje także swoją nową, zintegrowaną z internetem kosiarkę automatyczną Indego S+. Jest to jedna z pierwszych kosiarek automatycznych na rynku, którą można sterować głosowo, za pomocą systemu Amazon Alexa. Ponadto jako jedyna na świecie potrafi na podstawie prognozy pogody pobieranej z internetu automatycznie ustalić optymalny termin następnego koszenia trawy. Dzięki sztucznej inteligencji Bosch udoskonalił w kosiarce automatycznej rozpoznawanie przeszkód znajdujących się na trawniku Kosiarka analizuje w tym celu dane z czujników, takie jak prąd silnika, przyspieszenie, prędkość obrotową i ustawienie. – Wykorzystujemy sztuczną inteligencję, aby koszenie trawnika stało się jeszcze łatwiejsze i bardziej komfortowe. Naszą wizją jest, aby w przyszłości każda kosiarka Indego miała możliwość indywidualnego uczenia się, a tym samym optymalnej adaptacji do warunków panujących w danym ogrodzie – mówi Heyn.
IoT #LikeABosch: Bosch zainicjował cyfrową kampanię wizerunkową IoT 

Podczas targów CES 2019 odbyła się także światowa premiera nowej kampanii wizerunkowej IoT firmy Bosch. Centralnym punktem odniesienia działań reklamowych jest hiphopowy teledysk, którego bohater świetnie odnajduje się w świecie Internetu rzeczy (Internet of Things, IoT). „Like A Bosch” to kampania niezwykła dla założonego w 1886 roku przedsiębiorstwa, jeśli chodzi o podejście i wydźwięk. Reklama wykorzystuje znany slogan „Like A Boss”, który urósł do rangi fenomenu internetowego.

W sieci można znaleźć wiele filmików „Like A Boss”, które mają kilkudziesięciomilionową widownię. Każdy film pokazuje sekwencje z udziałem zwykłych ludzi, którzy dokonują niezwykłych wyczynów, wykonują skomplikowane akrobacje sportowe lub w spektakularny sposób radzą sobie z trudnymi sytuacjami. W czasie kampanii motyw „Like A Boss” został przekształcony w „Like A Bosch” (pol. „Tak jak Bosch”). Młody człowiek, będący bohaterem filmu reklamowego Bosch, pozostaje panem każdej sytuacji dzięki zintegrowanym rozwiązaniom Bosch. Przy pomocy smartfona z prawdziwą maestrią steruje swoim autem, kosiarką i ekspresem do kawy.

Kampania „Like A Bosch” – materiały i dodatkowe informacje: www.bosch.com/internet-of-things
Bosch na targach CES 2019
STOISKO BOSCH: czynne od wtorku do piątku, 8-11.01.2019, Central Hall, stoisko nr 14020
OBSERWUJ firmę Bosch na targach CES 2019 na Twitterze: #BoschCES
PANELE DYSKUSYJNE Z UDZIAŁEM EKSPERTÓW BOSCH:
· Środa, 9.01.2019, godz. 9:00–10:00 (czasu lokalnego)
„Connected Home Innovations” z udziałem Anne Rucker, Global Head of Digital Strategy, Venetian, Level 4 Marcello 4405
· Środa, 9.01.2019, godz. 9:00–10:00 (czasu lokalnego)
„Technology, Jobs, and the Future of Work” z udziałem Charliego Ackermana, Senior Vice President of Human Resources North America, Las Vegas Convention Center, North Hall N258
· Środa, 9.01.2019, godz. 14:15–15:15 (czasu lokalnego)
„IoT to the Max, Thanks to 5G The Future of Robots at Work and Home” z udziałem Daviego Sweisa, Vice President of Web Business, Las Vegas Convention Center, North Hall N256Źródło: Bosh-prasa.pl