Jak wygląda transformacja cyfrowa polskiego przemysłu? Co jest największym wyzwaniem przy wprowadzaniu rozwiązań chmurowych? Czy kadra kierownicza jest, w odczuciu pracowników, przygotowana do zmiany? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w najnowszym raporcie „Technologie, usługi i produkty zmieniające polski przemysł” – opracowanym przez Endress+Hauser Polska przy wsparciu Politechniki Rzeszowskiej i Wrocławskiego Parku Technologicznego.
Publikacja jest podsumowaniem szerokiej analizy polskiego przemysłu, która miała miejsce od kwietnia do maja 2022 roku. Wzięli w niej udział zarówno pracownicy linii produkcyjnych, jak i kadra menadżerska.
– Raport ma za zadanie dostarczyć wiedzę o obecnej kondycji i przyszłości polskich przedsiębiorstw w obliczu transformacji cyfrowej. Niezmiernie cieszy mnie, że 3⁄4 firm uczestniczy już w cyfrowej transformacji, a ich przedstawiciele dostrzegają korzyści płynące z tego procesu i mogą liczyć na wsparcie zewnętrznych firm serwisowych – mówi Maciej Sieczka, prezes zarządu Endress+Hauser Polska.
90% firm deklaruje, że bierze udział w transformacji
W ramach przeprowadzonego badania 90% pytanych przedsiębiorstw zadeklarowało uczestnictwo w cyfrowej transformacji, a 50% ocenia automatyzację procesów produkcyjnych w swojej firmie jako zaawansowaną. Pewne obawy może budzić jednak fakt, że polski przemysł rzadko działa w oparciu o plan, a częściej realizuje działania ad hoc. Aż 2/3 respondentów przyznaje, że działa bez strategii we wdrażaniu cyfrowych technologii, a tylko 34% ocenia pozytywnie przygotowanie kadry zarządzającej do tej zmiany.
Z planem czy bez – respondenci badania niemal jednogłośnie wskazują, że cyfryzacja pozwala im zautomatyzować powtarzalne zadania, zoptymalizować linię produkcyjną i zwiększyć komfort pracy pracowników.
– Cyfrowa transformacja umożliwia szeroki dostęp do bardzo obszernych zbiorów danych, aktualnych i historycznych, pozwala je analizować i porównywać, co daje szerszy obraz i stwarza zupełnie nowe możliwości zarządzania procesami. Co więcej, umożliwia ona zdalny dostęp do danych, co pozwala reagować na bieżąco, nawet z własnej kuchni, z kubkiem kawy w ręku – mówi Bartosz Fras, Product Manager Level & Digital Solutions Endress+Hauser Polska.
Warto iść ścieżką rewolucji
Motorem napędowym transformacji cyfrowej wśród firm z sektora przemysłowego jest przede wszystkim potrzeba optymalizacji i wprowadzenia usprawnień. Głównymi podawanymi powodami, dla których firmy decydują się na wprowadzanie nowych technologii, są: zwiększenie efektywności procesów (74%) oraz obniżenie lub optymalizacja kosztów (68%), a także ułatwienie raportowania (56%).
Firmy przyznają, że ścieżka rewolucji przemysłowej oddziałuje również pozytywnie na wizerunek przedsiębiorstwa. Wykorzystanie najnowszych technologii oszczędzających energię kształtuje wśród potencjalnych klientów wizerunek marki: innowacyjnej, rozwijającej się, nowoczesnej, podążającej za wartościowymi trendami.