Zagrajmy! Jak grywalizacja przeobraża Przemysł 4.0

155

Jaki jest najlepszy sposób na podniesienie morale pracowników? Czy możemy sprawić, aby interfejsy człowiek-maszyna (HMI) były bardziej interaktywne? Co zrobić, aby pojazdy sterowane automatycznie (AGB) były łatwiejsze do zaprogramowania? Aby odpowiedzieć na jedne z najpopularniejszych pytań w branży wytwórczej, należy zwrócić się w kierunku dość nietypowego podejścia – grywalizacji.

Grywalizacja polega na wprowadzeniu mechanizmów, strategii i elementów wizualnych stosowanych w grach w kontekście innym niż gry, np. w produkcji. Choć może to dziwić, wiele problemów napotykanych przez użytkowników podczas korzystania ze sprzętu przemysłowego jest zbliżone do tych, z którymi gracze radzą sobie na co dzień w grach komputerowych.

Przykład: jaka jest najbardziej ekonomiczna metoda zarządzania zasobami na różnych etapach produkcji? To gra strategiczna! Albo jak sprawić, by pojazdy AGV były szybsze i wydajniej przewoziły przedmioty z punktu A do punktu B? To gra wyścigowa!

Wszystko zależy od tego, jak na to spojrzysz

Jednym z obszarów, w którym z powodzeniem stosowane są zasady grywalizacji, jest opracowywanie wysoce interaktywnych interfejsów HMI.

Dotychczas procesy wytwórcze koncentrowały się na maszynach i ich wymaganiach, aby optymalizować wydajność, jakość i zyski. Procesy grywalizacji skupiają się natomiast na użytkownikach i ich zainteresowaniach. Gry stymulują uwagę graczy poprzez zastosowanie połączenia atrakcyjnego designu i wysoce interaktywnych mechanizmów, a użytkownik jest zmuszony do ciągłego wydawania poleceń i reagowania na zmiany otoczenia.

Zasady grywalizacji bazują na różnych koncepcjach, począwszy od psychologii behawioralnej po motywacyjną. Udowodniono również, że grywalizacja zwiększa zakres uwagi użytkowników i ogranicza zmęczenie poznawcze.  Zastosowanie tej metody na hali produkcyjnej może skutkować większym zadowoleniem z pracy i zwiększeniem jej jakości oraz poprawionym poziomem bezpieczeństwa. Ponadto, według Industrial Psychology Journal użytkownicy, którzy są bardziej świadomi otoczenia, popełniają mniej błędów.

Z tego powodu grywalizacja może być przydatna podczas projektowania interfejsów HMI przeznaczonych na halę produkcyjną. Podobnie jak w przypadku gier interfejsy HMI przekazują informacje wizualne i dźwiękowe w odpowiedzi na informacje wprowadzone przez użytkownika. System ten jest również w stanie nagradzać użytkowników poprzez przyznawanie punktów po wykonaniu prawidłowego działania, porównywać osiągnięty wynik z ustalonym celem dziennym lub sugerować podjęcie działań po pomyślnym wykonaniu zadania.

Niemiecka firma projektowo-inżynieryjna, Centigrade, już oferuje dostosowane do indywidualnych potrzeb zgrywalizowane oprogramowanie do interfejsów HMI wykorzystujące wszystkie te metody.

Na targach Hannover Messe 2015 firma Centigrade ogłosiła współpracę z SEW-EURODRIVE – liderem w dziedzinie napędów przemysłowych. Firmy te opracowały system sterowania pojazdami AGV wykorzystujący zasady grywalizacji do transportowania pojemników na hali produkcyjnej. Interfejs użytkownika przedstawia widok z lotu ptaka na pojemniki w postaci wide transmisji na żywo. Rzeczywistość rozszerzona pozwala dodawać informacje na temat statusu do każdego pojemnika, zachęcając użytkowników do ustawiania ich przy użyciu funkcji „przeciągnij i upuść”, jak w wielu grach.

Współpraca ta pokazała, że przyszłościowo myślący producenci już zdali sobie sprawę z potencjału grywalizacji w odniesieniu do rzeczywistych zastosowań.

 Potrzebujemy strategii

Zarządzanie zasobami stanowi podstawę wielu gier strategicznych, takich jak SimCity, gdzie gracze muszą stworzyć miasto oraz zaplanować drogi i infrastrukturę, nie przekraczając budżetu.

Jedną z charakterystycznych cech tych gier, jest fakt, że działania użytkownika wywołują lawinę wydarzeń. Na przykład jeśli gracz wybuduje infrastrukturę, ale źle obliczy finanse, wybuchną strajki.

Podobne zasady panują na linii produkcyjnej, gdzie jedno działanie wywołuje serię zautomatyzowanych procesów. Jeśli operator nakaże umieszczenie produktu w pojemniku, układ wejściowy przetłumaczy to na serię poleceń: „wezwać pojazd mobilny”, „załadować przedmiot do pojemnika”, „dostarczyć przedmiot do miejsca docelowego”, „rozładować”, „odstawić pojazd na początkową pozycję” itp.

Grywalizacja może być kolejnym sposobem, na jaki zdigitalizowana branża wytwórcza będzie korzystać z danych uzyskanych za pośrednictwem internetu rzeczy (IOT) w celu optymalizacji procesów wytwórczych. Podobnie jak w przypadku innych technologii Przemysłu 4.0 zaangażowanie dostawcy części może ułatwić modernizację starszego sprzętu przy użyciu inteligentnych czujników, modułów komunikacyjnych lub rozwiązań z zakresu technologii plug and play oraz wprowadzanie nowych zgrywalizowanych interfejsów na hale produkcyjne.

Author is Neil Ballinger, head of sales for EMEA at  EU Automation .

Źródło: www.euautomation.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Wprowadź swoje imię