Jednostka o napędzie elektrycznym – pytania i odpowiedzi

19

Jednostka o napędzie elektrycznym – pytania i odpowiedzi

Rzecznik prasowy: Oscar Rivella, kierownik ds. marketingu sektora okrętowego i instalacji morskich – dział elektryczny Eaton na Europę, Bliski Wschód i Afrykę

Nad jakimi projektami pracuje obecnie Eaton?

Eaton jest „dostawcą dostawców”. Aktualnie jesteśmy zaangażowani w kilka projektów, w ramach których dostarczane przez nas rozwiązania pomagają dostawcom wyposażenia okrętowego oraz integratorom systemów w zarządzaniu i kontroli zasilania statków o napędzie elektrycznym. Oferujemy klientom wsparcie już od etapu wstępnego projektowania, ułatwiając im uzyskanie zgodności z przepisami towarzystw klasyfikacyjnych oraz osiągnięcie wyższej wydajności poprzez współpracę z naszą kadrą wyspecjalizowaną w różnych obszarach, takich jak wysokie napięcie, prąd stały, przetworniki częstotliwości, automatyzacja czy oświetlenie.

 

  • Czy napęd elektryczny można zastosować również w mniejszych statkach (np. holownikach)?

Technologia napędu elektrycznego może trafić do dowolnej jednostki pływającej, a w porównaniu z napędem konwencjonalnym zapewnia kilka niezaprzeczalnych korzyści. Brak rozbudowanych wałów napędowych umożliwia lepsze wykorzystanie przestrzeni na pokładzie, a połączenie napędu i sterowania w jednym układzie zwiększa zdolności manewrowe statku. W przypadku holowników i jednostek obsługujących kotwice instalacji morskich napęd elektryczny pozwala osiągnąć wyraźne korzyści w zakresie ograniczenia zużycia paliwa oraz zmniejszenia pozostawianego przez nie negatywnego wypływu na środowisko naturalne. Wynika to z charakterystyki eksploatacji tego typu jednostek. Przez większość czasu pozostają one w gotowości, często w trybie dynamicznego pozycjonowania statku, i zwykle wypływają na krótko, wykonując określone zadania. Zapotrzebowanie na energię elektryczną można dodatkowo obniżyć poprzez zastosowanie oświetlenia LED i montaż akumulatorów, by w wymagających tego sytuacjach wykorzystać zgromadzoną w nich energię.

 

  • Jak w pełni elektryczny napęd przekłada się na projekt statku? Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę?

Jednymi z najsilniejszych trendów, jakie obserwujemy obecnie w branży okrętowej, są całkowicie elektryczny napęd oraz nieustannie postępująca automatyzacja. Nowy rodzaj napędu wymusza radykalną zmianę w podejściu projektantów, zmniejszając w znacznym stopniu wymiary maszynowni. Poza tym bezstopniowy napęd może zostać umieszczony bliżej punktu odbioru mocy, co eliminuje konieczność stosowania wałów mechanicznych.

 

  • Jak w pełni elektryczny napęd wpływa na zapotrzebowanie jednostki na moc? Czy całkowicie elektryczny statek będzie rzeczywiście bardziej przyjazny środowisku?

Statki napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi charakteryzują się łączną mocą około 100 MW. Oczywiście mogą być bardziej ekologiczne ze względu na niższe zużycie paliwa i związane z tym ograniczenie emisji dwutlenku węgla będące następstwem zastosowania przetwornic częstotliwości dla pomp, wentylatorów, kompresorów i pędników. Wszystkie te kwestie zostały uregulowane w treści międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu mórz przez statki, znanej jako MARPOL.

 

  • Jakie wyzwania związane z oczekiwaniami odbiorców stoją dziś przed projektantami jednostek pływających?

Branża okrętowa stoi dziś przed dwoma wyzwaniami: bezpieczeństwem i troską o środowisko. Dostawcy starają się uzyskać maksymalną wydajność oferowanych przez siebie rozwiązań, by sprostać oczekiwaniom klientów. Obecnie ponad 80% wyposażenia pokładowego wymaga zasilania elektrycznego, przez co stocznie muszą opierać się na dokładnych analizach i opracowaniach prowadzących do zapewnienia jak najwyższego stopnia dostępności zasilania w każdych warunkach, szczególnie w sytuacjach awaryjnych, kiedy działanie najważniejszych układów zależy od nieprzerwanego zasilania.

Poza tym na etapie wstępnego projektowania stocznie muszą zwracać szczególną uwagę na rozplanowanie zasilania, tak by objęło ono znaczną liczbę urządzeń elektrycznych i elektronicznych, które zostaną zainstalowane na pokładzie. W tego typu procesach integracyjnych biorą udział producenci wyposażenia tacy jak Eaton.

Jakie oczekiwania mają obecnie odbiorcy technologii Eaton?

Eaton obsługuje bardzo różnych klientów – od stoczni, przez integratorów systemów, po producentów OEM. Obecnie klienci oczekują niezawodności, wydajności i ciągłości zasilania elektrycznego wszystkich instalacji pokładowych. Bezpieczeństwo pasażerów, załogi oraz samego statku stanowi oczywiście najwyższy priorytet.

Dlatego tak ważny jest wybór doświadczonego dostawcy, który będzie w stanie sprostać wspomnianym oczekiwaniom. Dostawca powinien mieć udokumentowane doświadczenie w zakresie obsługi systemów rozdziału mocy, a także ściśle współpracować z najważniejszymi towarzystwami klasyfikacyjnymi, co gwarantuje zgodność z aktualnie obowiązującymi normami. Eaton nieustannie się rozwija, wprowadzając na rynek rozwiązania zaspokajające te wymagania.

 

  • W jaki sposób Eaton pomaga klientom w spełnieniu wymogu zapewnienia „bezpiecznego powrotu do portu”?

Rozporządzenie to dotyczy obowiązkowej zdolności systemów pokładowych do awaryjnego utrzymania pracy podstawowych układów, takich jak sterowanie czy napęd. Wymogi tego rozporządzenia istotnie wpływają na projekt statku, jego wyposażenie oraz sposób prowadzenia instalacji. Podstawowym elementem staje się zatem układ awaryjnego zasilania bezprzerwowego, którego zadaniem jest zapewnienie jednostce zdolności do bezpiecznego powrotu do portu bez koni
eczności ewakuacji pasażerów.      

Eaton oferuje odbiorcom z branży okrętowej rozwiązania z zakresu elektryki, hydrauliki i układów filtrujących. W sytuacji gdy rozwiązania te stają się elementami podstawowych systemów pokładowych (jak sterowanie czy napęd), muszą otrzymać atest morski. Choć w przypadku statków wycieczkowych dla większości zastosowań atest morski nie jest wymagany, zapotrzebowanie na dostępność części zamiennych, wymogi szkoleniowe i oczekiwania co do wydajności związanej z zarządzaniem eksploatacją sprawiają, że rynek coraz bardziej skupia swoją uwagę na produktach z atestem morskim. Wszystkie produkty marki Eaton przeznaczone dla branży okrętowej otrzymały atest morski potwierdzający ich całkowitą zgodność z surowymi wymogami. Klienci mogą też polegać na całodobowej pomocy serwisowej.

Więcej informacji: http://www.eaton.pl