Wraz z wiadomością, że Amazon testuje w swoich magazynach robota humanoidalnego – Digit firmy Agility Robotics – badamy, jak wygląda przyszłość robotów dwunożnych w logistyce.
Amazon rozpoczął w tym tygodniu testy humanoidalnego robota Digit w swoich magazynach, co rodzi nowe pytania o to, jak szybko androidy zostaną wykorzystane w logistyce. Stworzony przez Agility Robotics, dwunożny robot może chwytać i podnosić przedmioty, a zacznie od przesuwania pustych pudełek, ponieważ Amazon nadal bada nowe sposoby automatyzacji swoich magazynów.
Magazynowanie oferuje idealne połączenie powtarzalności i pracy fizycznej, w połączeniu z brakiem standaryzacji i brakiem jednolitości obsługiwanych rzeczy. Dla firm obsługujących centra realizacji zamówień z szerokim asortymentem produktów lub zmiennym popytem, elastyczność robotów humanoidalnych może stanowić rozwiązanie trwającego kryzysu siły roboczej i umiejętności w branży logistycznej. Przykładowo, roboty humanoidalne mogą zostać włączone do siły roboczej podczas sezonowych szczytów popytu bez konieczności wprowadzania znaczących zmian operacyjnych, w przeciwieństwie do innych zautomatyzowanych technologii, w przypadku których wymagane są duże zmiany w przepływie pracy w magazynie. Jednym z pierwszych zastosowań robotów humanoidalnych będzie prawdopodobnie rozładunek naczep, ponieważ jest to prosta, powtarzalna i wymagająca fizycznie czynność. W przeciwieństwie do innych rozwiązań zrobotyzowanych, roboty humanoidalne oferują dodatkową korzyść w postaci elastyczności wystarczającej do wykonywania wielu różnych zadań w obiekcie, zamiast ograniczać się do jednego procesu lub przepływu pracy.
Pomimo obecnej burzy medialnej wokół tej technologii i liczby opracowywanych botów, zmiana ta nie nastąpi z dnia na dzień, ponieważ realizacja projektów pilotażowych może zająć wiele miesięcy, a nawet lat. Rozwiązania z zakresu robotyki cieszą się dużym zainteresowaniem w sektorze logistycznym w świetle poważnych niedoborów siły roboczej i umiejętności oraz zmiennego popytu. Jednakże, podczas gdy powszechne wykorzystanie robotów humanoidalnych w magazynach jest z pewnością możliwe, nie jest to nieuniknione i może się okazać, że inna technologia robotyki jest lepiej dostosowana do konkretnych zadań i wiąże się z mniejszymi problemami etycznymi, szczególnie w zakresie postrzeganego zastępowania ról. Magazyny są gotowe na wykorzystanie humanoidalnych pracowników, ale przeszkody etyczne stanowią problem.
Magazyny są gotowe na wykorzystanie humanoidalnych pracowników, ale przeszkody etyczne stanowią problem
Raporty twierdzą, że decyzja Amazona o przetestowaniu Digit w swoich magazynach budzi obawy o wypieranie ludzkich pracowników przez maszyny. Inne zautomatyzowane systemy są na tyle „nieludzkie”, że nie wywołują niepokoju w takim samym stopniu jak humanoidalni pracownicy. W odpowiedzi na obawy związane z utratą miejsc pracy, Amazon podkreślił „setki tysięcy nowych miejsc pracy”, które zostały utworzone w wyniku zastosowania systemów zrobotyzowanych, w tym „700 kategorii nowych typów miejsc pracy, w wykwalifikowanych rolach, które wcześniej nie istniały w firmie”. Globalny sektor magazynowy, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, boryka się w ostatnich latach z krytycznym niedoborem siły roboczej i umiejętności. Ankieta opublikowana na początku tego roku przez MHI i Deloitte wykazała, że zatrudnianie i zatrzymywanie wykwalifikowanych pracowników oraz niedobór talentów to główne wyzwania dla liderów łańcucha dostaw w USA, a wielu z nich planuje w najbliższej przyszłości inwestować w robotykę i automatyzację.