Nowa era produktywności – ACOPOS 6D

446

Dzisiejsze zakłady i maszyny zajmują dużo miejsca. Ale tylko ułamek ich powierzchni ma rzeczywisty wpływ na sam proces produkcji. Znacznie większa część przestrzeni produkcyjnej przeznaczona jest do transportu produktów z miejsca na miejsce. Można jednak uwolnić się od tych ograniczeń jednowymiarowego transportu produktów i przygotować grunt pod nową erę produktywności.

Taśmy przenośnikowe, stoły obrotowe, karuzele – istnieje wiele sposobów przenoszenia produktów pomiędzy stanowiskami obróbki. Ale wszystkie mają jedną wspólną cechę: nie przyczyniają się do samego procesu produkcji. Wręcz przeciwnie – zajmują cenną powierzchnię i zmniejszają ogólną wydajność na metr kwadratowy.

„Dla producentów maszyn i urządzeń transport produktów jest po prostu złem koniecznym” – mówi Dario Rovelli, ekspert ds. mechatroniki w B&R. Oprócz całej zajmowanej przestrzeni konwencjonalne systemy transportu produktów mają drugą kosztowną wadę: powodują, że maszyna jest nieelastyczna.

Przełom Henry’ego Forda w masowej produkcji przemysłowej został osiągnięty dzięki przenośnikom taśmowym i rygorystycznym cyklom produkcyjnym. Ale to, co kiedyś podniosło produktywność na nowy poziom, teraz ją obciąża. Mówi Rovelli: „Aby sprostać wymaganiom mniejszych partii, krótszych cykli życia i rosnącej personalizacji, musimy usunąć kajdany sztywno sekwencyjnej produkcji”.

B&R – ACOPOS 6D

Nadszedł czas, aby uwolnić się od ograniczeń jednowymiarowego transportu produktów i przygotować grunt pod nową erę produktywności.

Dario Rovelli

Elastyczność zwiększysz dzięki systemom typu track

W ostatnich latach nowe technologie uczyniły produkcję znacznie bardziej elastyczną, zwłaszcza systemy typu track, takie jak SuperTrak i ACOPOStrak. Pozwalają niezależnie przemieszczać każdy produkt, a także służyć jako dodatkowa oś na stanowiskach obróbki. Ponadto umożliwiają także rozdzielanie i łączenie przepływów produktów na pełnej prędkości.

„Systemy track wyznaczyły kamień milowy”, wyjaśnia Rovelli, „poprzez synchronizację procesów asynchronicznych”. Innymi słowy: produktywność nie jest już ograniczana do prędkości najwolniejszej stacji obróbki. Dodając wiele instancji wolniejszych stacji, przyrostowa inwestycja przynosi wykładniczy wzrost wydajności.

Rozwiązanie tradycyjnego modelu liniowego transportu produktów, tworzy wielowymiarową przestrzeń produkcyjną.

Rozwiązanie tradycyjnego modelu liniowego transportu produktów, tworzy wielowymiarową przestrzeń produkcyjną.

Masowa personalizacja

“Systemy track umożliwiają personalizację – po raz pierwszy – w sposób ekonomicznie zrównoważony”, mówi Rovelli. Wszędzie tam, gdzie istnieje wyraźna sekwencja etapów przetwarzania, które należy dynamicznie dostosować do każdego produktu, system track zapewnia niezbędną elastyczność. Istnieją jednak inne aplikacje, w których sama sekwencja kroków stale się zmienia. Aplikacje te wymagają całkowitej swobody w przepływie produkcji.

„Wizjonerzy produkcji od wielu lat mają marzenie”, mówi Rovelli. „Marzą o całkowitym rozwiązaniu liniowego modelu transportu produktów i stworzeniu wielowymiarowej przestrzeni produkcyjnej – w której każdy produkt przemieszcza się niezależnie od stacji do stacji, bez ograniczania się do sztywnego, sekwencyjnego przepływu produkcji”.

Technologia lewitacji magnetycznej umożliwia przesuwanie i manipulowanie produktami z sześcioma stopniami swobody.

Technologia lewitacji magnetycznej umożliwia przesuwanie i manipulowanie produktami z sześcioma stopniami swobody.

Bezkontaktowy, bezszelestny, precyzyjny

To co od dawna brzmi jak myślenie życzeniowe, teraz staje się rzeczywistością dzięki nowoczesnej technologii lewitacji magnetycznej. Sterowane jakby niewidzialną ręką wózki szybują swobodnie nad powierzchnią, przyspieszając i umiejętnie manewrując w każdym kierunku. “Odkąd po raz pierwszy zobaczyłem tę technologię w akcji, byłem zafascynowany” – mówi Rovelli. “Jest bezkontaktowy, cichy i niezwykle precyzyjny. Natychmiast zdałem sobie sprawę, jak głęboki wpływ będzie to miało na kształtowanie świata produkcji w nadchodzących latach. A teraz lewitacja magnetyczna osiągnęła poziom, w którym może przynieść poważne korzyści w zastosowaniach przemysłowych.”

Wózek przenoszący obrabiany przedmiot w ACOPOS 6D może na przykład poruszać się po ścieżce CNC, umożliwiając sztywne zamocowanie narzędzia obróbczego

Wózek przenoszący obrabiany przedmiot w ACOPOS 6D może na przykład poruszać się po ścieżce CNC, umożliwiając sztywne zamocowanie narzędzia obróbczego.

Przyszłość produkcji

Ta sama wizja skłoniła B&R do pełnej integracji technologii lewitacji magnetycznej ze swoim systemem automatyki. ACOPOS 6D zwiastuje teraz przejście od ściśle liniowej produkcji do otwartej, adaptacyjnej przestrzeni produkcyjnej. “Nie mówimy o niczym innym, jak o rewolucji w sposobie produkcji, montażu i pakowania produktów”, mówi Rovelli.

System ACOPOS 6D działa na zasadzie lewitacji magnetycznej: wózki z wbudowanymi trwałymi magnesami unoszą się nad powierzchnią segmentów silnika elektromagnetycznego. Modułowe segmenty silnika mają wymiary 240 x 240 mm i można je swobodnie układać w dowolny kształt. Wózki o różnych rozmiarach przewożą ładunki o masie od 0,6 do 14 kilogramów z prędkością do 2 metrów na sekundę. Mogą swobodnie poruszać się w przestrzeni dwuwymiarowej, obracać i przechylać wzdłuż trzech osi i zapewniają precyzyjną kontrolę nad wysokością lewitacji. Wszystko to razem daje sześciostopniową swobodę sterowania ruchem. ACOPOS 6D nadaje się idealnie do produkcji małoseryjnej, połączonej z częstą zmianą produktów o różnych wzorach i wymiarach.

W dyskusjach na temat Przemysłu 4.0 i Przemysłowego Internetu Rzeczy wielokrotnie pojawia się koncepcja, w której produkty poruszają się po procesie produkcyjnym swoją własną ścieżką. „Często odrzucano to jako mrzonkę” – mówi Rovelli – „ale obecnie dysponujemy technologią, która pozwala urzeczywistnić tę wizję”. Dzięki ACOPOS 6D jedna maszyna może jednocześnie wytwarzać różne warianty produktów lub nawet całkowicie różne produkty. Każdy produkt porusza się własną ścieżką do stacji, których faktycznie potrzebuje. „Jesteśmy świadkami narodzin produkcji w roju”.

Autor: Stefan Hensel, redaktor ds. komunikacji korporacyjnej.

Więcej o systemach transportowych B&R dowiesz się tutaj


B&R Automatyka Przemysłowa Sp. o.o.
ul. Małachowskiego 10
61-129 Poznań

Telefon : +48 61 8460 500
E-mail : office.pl@br-automation.com
www.br-automation.com/pl/