APA Group opublikowała raport na temat stanu Przemysłu 4.0 w Polsce. Dokument ten zawiera szczegółowe analizy i wnioski dotyczące obecnego stanu rozwoju przemysłu 4.0 w Polsce.
Raport „Stan Przemysłu 4.0 w Polsce” wskazuje, że w kraju rozwój przemysłu 4.0 jest dynamiczny, ale wciąż zbyt wolny, aby zagwarantować nam ważną pozycję w tej dziedzinie na arenie międzynarodowej.
– Przed Państwem raport, w którym przyglądamy się temu, jak wygląda implementacja czwartej rewolucji przemysłowej w Polsce, z jakimi wyzwaniami borykają się firmy produkcyjne w kraju oraz które z technologii Przemysłu 4.0 rodzime organizacje darzą największym zainteresowaniem. Ważnym sygnałem jest, że tylko 5% przedsiębiorstw deklaruje całkowite oparcie swojego funkcjonowania o narzędzia oraz idee Przemysłu 4.0 -opowiada dr inż. Artur Pollak, prezes zarządu APA Group
W raporcie znalazło się wiele ciekawych danych, z których wynika, że przemysł 4.0 w Polsce rozwija się bardzo zróżnicowanie. Firmy przemysłowe i inwestorzy na co dzień korzystają z coraz bardziej zaawansowanych technologii i automatyzacji, ale wciąż wiele przedsiębiorstw pozostaje w tyle i nie wykorzystuje dostępnych rozwiązań.
Raport APA Group zawiera także analizę najważniejszych przeszkód, jakie trzeba pokonać, aby przyspieszyć rozwój przemysłu 4.0 w Polsce. Wśród tych przeszkód wymieniono m.in. brak inwestycji w badania i rozwój, brak wykwalifikowanej kadry, niską świadomość innowacyjności wśród polskich przedsiębiorców czy zbyt małą skłonność do inwestowania w nowe technologie.
Innym ważnym elementem raportu jest wskazanie najważniejszych trendów w dziedzinie przemysłu 4.0 w Polsce. Wśród nich można wymienić m.in. coraz większą popularność sztucznej inteligencji, rosnące znaczenie technologii chmurowych, czy wykorzystanie Internetu Rzeczy.
Raport APA Group zawiera także rekomendacje dla przedsiębiorstw i inwestorów, którzy chcą skorzystać z możliwości, jakie daje przemysł 4.0. Autorzy raportu zalecają m.in. inwestowanie w szkolenia pracowników, aby wykształcić wykwalifikowaną kadrę specjalistów z dziedziny przemysłu 4.0, a także tworzenie partnerstw z dostawcami technologii.
W badaniu wzięli udział decydenci z szerokiego przekroju polskiej branży przemysłowej: motoryzacja, produkcja urządzeń elektronicznych, górnictwo, energetyka, produkcja maszyn, branża chemiczna, branża odzieżowa, branża spożywcza.
Raport wskazuje obszary, w jakich Przemysł 4.0 pozwala odnosić korzyści firmom, które go wdrożyły. Omawia również fakty i mity związane z czwartą rewolucją przemysłową. Posiada też część praktycznych informacji, która jest przygotowana zgodnie z wnioskami wynikającymi z badania i konkretnymi potrzebami rynku.
– By nie przegapić pociągu zmian, na danym poziomie zawansowania technologicznego konkretne przedsiębiorstwo winno wyznaczyć obszar (-y), w które może ono wpuścić powiew rewolucji przemysłowej. Powiew, który wywoła ewolucję przedsiębiorstwa krok po kroku, z zachowaniem zdrowego rozsądku m.in. w obszarze kondycji finansowej, zdolności do udźwignięcia nowoczesnej linii automatycznej ze stanowiskami robotycznymi lub półautomatycznej z cobotami, aż po aktualną kadr – komentuje wyniki badania dr Mariusz Citkowski z Instytutu Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku
Wśród wniosków z badania, można wymienić 5 kluczowych spostrzeżeń:
- Pomimo dużej popularności pojęcia Przemysł 4.0, ponad 1/3 respondentów przyznaje, że kojarzy tę koncepcję, ale nie wie, na czym ona polega w praktyce. 34% respondentów przyznaje, że nie pogłębia swoich kompetencji w obszarze Przemysłu 4.0.
- Zdecydowana większość (83%) respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że wdrożenie Przemysłu 4.0 pozwala podnieść konkurencyj-ność firmy w branży. Co czwarty badany uważa także, że transformacja cyfrowa to element konieczny do rozwoju i przetrwania na rynku.
- 54% ankietowanych przyznaje, że ich firmy rozumieją korzyści płynące z Industry 4.0, ale nie wiedzą, od czego zacząć wprowadzanie zmian i jakie technologie wybrać do implementacji.
- Respondenci deklarują, że w ciągu najbliższych dwóch lat ich organizacje planują wydać 21-30% całościowego budżetu na innowacje na inwestycje w obszarze Przemysłu 4.0. To średnio o 10% więcej, niż zainwestowały w te same działania w 2021 roku.
- Wśród technologii 4.0, jakie zdaniem ankietowanych mogą przynieść najwięcej korzyści w ich przedsiębiorstwach wymieniane są automatyzacja, Big Data i analityka z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przetwarzanie w chmurze. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się zastosowanie dronów i cobotów.
Pełna wersja raportu „Stan Przemysłu 4.0 w Polsce” znajduje się pod adresem: https://www.apagroup.pl/raport40
Źródło: APAGROUP