Krótka historia sztucznej inteligencji – Rozwój Al

3032

W 1637 r. filozof i naukowiec, Rene Descartes, przewidział, że pewnego dnia maszyny będą w stanie podejmować decyzje i postępować w inteligentny sposób. Choć uważał, że roboty nigdy nie będą w stanie mówić jak ludzie, jego poglądy dały początek dziedzinie, którą dziś nazywamy sztuczną inteligencją (ang. artificial intelligence, AI). W tym artykule Sophie Hand, brytyjski menedżer firmy dostarczającej wyposażenie z dziedziny automatyki, EU Automation, podsumowuje historię AI, przywołując pewne ważne kamienie milowe.

Alan Turing to jedna z największych osobistości w historii informatyki. W czasach II wojny światowej praca Turinga nad rozszyfrowaniem kodu Enigmy, stosowanego przez armię niemiecką do bezpiecznego przesyłania wiadomości, zapewniła podwaliny pod technologię uczenia maszynowego.

Turing zasugerował, że maszyny, podobnie jak ludzie, mogą wyciągać logiczne wnioski w celu rozwiązywania problemów lub podejmowania decyzji. W 1950 r. Turing opisał metodę umożliwiającą ustalenie, czy maszyna jest inteligentna – nazwał ją „Grą w udawanie” (ang. „Imitation Game”). Do zastosowania tej metody popularnie zwanej testem Turinga potrzebny jest człowiek, maszyna i uczestnik, który będzie próbował ustalić, kto jest kim. Komputer przejdzie pomyślnie test, jeśli będzie w stanie przeprowadzić konwersację z człowiekiem, który nie zorientuje się, że rozmawia z maszyną.

Jednak Turing i pozostali przedstawiciele branży napotkali przeszkodę w postaci ówczesnych ograniczeń komputerów, które nie dość, że były bardzo kosztowne, to jeszcze brakowało im pamięci operacyjnej i masowej. Dlatego posiadały je wyłącznie największe firmy i uniwersytety.

Konferencja w Dartmouth

W 1956 r., John McCarthy, Amerykański informatyk, zorganizował Konferencję w Dartmouth, wydarzenie, podczas którego spotkały się najznakomitsze umysły z wiodących uniwersytetów w celu przeprowadzenia burzy mózgów. To właśnie tutaj oficjalnie ukuto termin sztuczna inteligencja, który łączył w sobie kilka innych terminów, takich jak cybernetyka, teoria automatów oraz przetwarzanie informacji.

 Po tej konferencji sztuczna inteligencja zaczęła rosnąć w siłę. Obiecującym przełomem były opracowanie pierwszego czatbota w 1966 r. Robot o imieniu ELIZA ostał opracowany przez Josepha Weizenbauma z Insytytutu Technologii w Masachusets (MIT). Komunikacja z ELIZĄ prowadzona była, zamiast kodu komputerowego, za pomocą ludzkiego języka. Był to jeden z pierwszych przykładów przetwarzania języka naturalnego. ELIZA to przodek dzisiejszych czatbotów, takich jak Alexa i Siri, które obecne mogą komunikować się zarówno poprzez mowę, jak i tekst.

Dzięki poczynionym postępom okres od 1956 do 1973 r. nazywany jest latem sztucznej inteligencji. Badacze snuli optymistyczne prognozy na temat przyszłości AI, a komputery wykonywały coraz więcej zadań – od mówienia po angielsku po rozwiązywanie równań algebraicznych.

W odpowiedzi na te wczesne sukcesy poczyniono znaczne inwestycje w badania i rozwój sztucznej inteligencji. Niestety ówczesne komputery nadal nie były w stanie przetworzyć danych w ilości wymaganej do pomyślnego wykorzystania tej technologii. Na przykład, program analizujący język angielski był w stanie przetwarzać zaledwie 20 słów. Okres od 1974 do 1980 r. znany jest jako zima sztucznej inteligencji – fundatorzy zrozumieli, że badania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów i wycofali swoje wsparcie.

Lato zawsze wraca

W 1981 r. odkryto, jak sztuczna inteligencja może zostać wykorzystana do celów komercyjnych, co wznowiło inwestycje w tę dziedzinę. Ed Feigenbaum oraz inne osoby opracowały nowy rodzaj sztucznej inteligencji nazywany systemem ekspertowym. Zamiast koncentrować się na ogólnej inteligencji systemy ekspertowe koncentrowały się na użyciu serii zasad w celu automatyzowania konkretnych zadań i podejmowania konkretnych decyzji w świecie rzeczywistym. Pierwsze pomyślnie opracowane rozwiązanie, znane jaki RI, zostało wprowadzone przez firmę Digital Equipment Corporation w celu konfigurowania zamówień firmy i poprawiania dokładności. Japonia również poczyniła znaczne inwestycje w komputery do obsługi sztucznej inteligencji, a wkrótce w jej ślady poszła Wielka Brytania i reszta Europy.

Niestety, cały ten entuzjazm zakończył się rozczarowaniem. Firmy Apple i IBM wprowadziły uniwersalne komputery o większej mocy obliczeniowej niż te wykorzystywane do obsługi sztucznej inteligencji, rujnując branżę AI. Inwestycje w Ameryce zakończyły się. Podobnie jak w Japonii po klęsce sztandarowego projektu.

Zmiana podejścia

W 1988 r. badacze w firmie IBM opublikowali pracę wprowadzającą zasady prawdopodobieństwa podczas automatycznego tłumaczenia języka francuskiego na angielski. Podejście to wkrótce zostało zastąpione podejściem polegającym na ustaleniu prawdopodobieństwa wyniku zamiast stosowaniu zasad. To podejście bardziej zbliżone do procesów kognitywnych zachodzących w ludzkim mózgu zapewniło podwaliny pod dzisiejszą technologię uczenia maszynowego.

Sztuczna inteligencja znacznie rozwinęła się w latach 90. zeszłego wieku, w szczególności za sprawą zwiększenia mocy obliczeniowej. Jednym z ciekawszych momentów było zwycięstwo w 1997 r. programu komputerowego o nazwie Deep Blue nad szachowym mistrzem świata, Garrim Kasparowem. Kolejny kamień milowy w zakresie zmagań sztucznej inteligencji z ekspertem osiągnięto w 2016 r., kiedy to program AlphaGo firmy DeepMind pokonał 18-krotnego mistrza świata Lee Sedola.

Przyszłość sztucznej inteligencji

Postęp nowych technologii, takich jak samochody autonomiczne, stanowi znakomity dowód na przydatność sztucznej inteligencji. W 2018 r. w Phoenix firma Waymo wprowadziła na rynek pierwszą autonomiczną usługę taksówkarską.  Sztuczna inteligencja dla użytkowników smartfonów i wyszukiwarki Google oraz przedstawicieli branży wytwórczej stała się zwykłą technologią codziennego użytku.

Historia sztucznej inteligencji pełna jest wzlotów i upadków zarówno w odniesieniu do zainteresowania, jak i finansowania. Choć droga do celu nie była łatwa, sztuczna inteligencja może teraz tylko zyskiwać na popularności.

Źródło: EUA Automation