Wózki AGV – wdrożenie na braun field

260

Autonomiczny transport w ostatnich latach znacząco zyskuje na popularności. W większości nowych fabryk już na etapie projektowania ujmuje się wymagania stawiane przed wózkami AGV. Wdrożenie wózków AGV w istniejącej infrastrukturze stanowi jednak wyzwanie znacznie trudniejsze. W artykule zaprezentowano jak przygotować się do takiej transformacji.

Wstęp

Wózki klasy AGV (ang. Automated guided vehicle – wózki samojezdne) to bezzałogowe pojazdy sterowane za pomocą odpowiednich układów nawigacji i wykrywania przeszkód. Ta dość rozległa klasa pojazdów jest oferowana przez wielu różnych dostawców i może wypełniać bardzo szerokie spectrum zadań transportowych. Obecne na ryku wózki różnią się zarówno nośnością, zasięgiem (czasem pracy), sposobem nawigowania, sposobem zasilania,  algorytmami omijania przeszkód czy sposobem załadunku. Z prawdopodobieństwem bliskim pewności można stwierdzić, że istnieją na rynku pojazdy klasy AGV, które są w stenie wykonać niemal każde zadanie transportowe jakie przed nimi postawimy.

W licznych materiałach źródłowych można znaleźć wskazówki dla projektantów, które znacząco ułatwiają wdrożenie systemu autonomicznych pojazdów na green field. Budując fabrykę od zera mamy jednak możliwość decydowania o uwarunkowaniach infrastruktury, które na Braun field po prostu istnieją. Stąd też dostosowywanie naszych obiektów do optymalnego wykorzystania możliwości transportu bezzałogowego jest znacznie trudniejsze lub wymaga od nas zgody na liczne kompromisy. W kolejnych rozdziałach artykułu zaprezentowano jakie aspekty muszą być wzięte pod uwagę przy transformacji logistyki.

Przepływ materiałów

Pierwszym elementem, który należy obowiązkowo przeanalizować uruchamiając system transportu bezzałogowego jest przepływ materiałów.  Musimy zastanowić się jakie materiały, na ile regularnie i jakimi drogami transportowane są pomiędzy poszczególnymi częściami naszej fabryki. Pod uwagę należy wziąć ilości (i wynikające z nich objętości i wagi) poszczególnych ładunków.

Wózki AGV są zwykle w stanie operować w dowolnych lokalizacjach fabryki. Jeśli jednak jesteśmy w  stanie określić jasno kilka(naście) stałych lokacji transportowych to wdrożenie systemu staje się dużo łatwiejsze.

Znając mapy przepływu materiału (niezależnie czy mówimy o transporcie magazyn -> stanowisko produkcyjne czy stanowisko produkcyjne1 -> stanowisko produkcyjne 2) może zdecydować które z zapotrzebowani transportowych chcemy pokryć bezzałogowym pojazdem oraz czy chcemy obsługiwać 100% danego transportu czy trasa ma być współdzielona z pracownikami logistyki.

Dodatkowo na tym etapie należy zastanowić się, czy jesteśmy w stanie stworzyć mapę przepływu materiałów, która będzie wykorzystywała tylko przystosowane do tego drogi transportowe (o odpowiedniej szerokości i bez licznych miejsc potencjalnie kolizyjnych lub blokowanych).

Standaryzacja ładunku

W wielu firmach spotykamy się z licznymi standardami opakowań zbiorczych, w których transportuje się detale. Niejednokrotnie w jednym zakładzie mamy zarówno palety, dedykowane wózki materiałowe, kosze, pojemniki, kartony, beczki itp. Decydując się wózki AGV musimy mieć świadomość, że wózek dostosowany do transportu palet nie przewiezie kartonu, a platforma przewidziana do transportu dedykowanych pojemników nie przyłączy do siebie wózka transportowego. Dodatkowo – cena wózka AGV jest bardzo ściśle zależna od jego udźwigu – więc większe wózki raczej nie są wykorzystywane do transportu bardzo lekkich materiałów.

Koniecznym jest zatem standaryzowanie zarówno środków transportu jak i odpowiednie grupowanie transportowanych detali.