Wózki AGV – wdrożenie na braun field

924

Wyznacz preferowane trasy transportu

Znając przepływ materiału możemy zwykle na mapie narysować coś na kształt „trasy mleczarza” – stałej ścieżki transportowej, po której chcielibyśmy, aby poruszał się nasz transport. Dla optymalizacji pracy wózków należy zapewnić pełną drożność tych tras oraz zastanowić się w jaki sposób usunąć z tras wózków wszelki zbędny ruch.

Strategią, która pozwala na wprowadzenie wózków AGV do działającej fabryki jest zbudowanie map przejazdu będących zawsze trasami jednokierunkowymi dla wózków AGV (nawet jeśli droga transportowa jest dwukierunkowa). Takie podejście pozwala na uniknięcie części problemów związanych z obsługą bieżącą wózków.

System nadrzędny

Wózki AGV starszej generacji miały zawsze ściśle określone trasy transportowe i obowiązkowo odwiedzały każdy przystanek na trasie sprawdzając czy nie ma dla nich jakiegoś zadania. Wraz z rozwojem transmisji bezprzewodowej możemy zarządzać zadaniami wysyłanymi do pojazdów w sposób zdalny. Aby tego dokonać konieczny jest system nadrzędny, z którego pobierzemy informację, że istnieje potrzeba wykonania transportu pomiędzy określonymi lokalizacjami.

Alternatywą dla systemu nadrzędnego jest stworzenie harmonogramu transportów w określonym cyklu (np. wózek co 10 minut jedzie z magazynu do linii produkcyjnej). Takie podejście nie jest jednak oczywiście optymalnym z punktu widzenia wykorzystania wózków.

Większość dostawców wózków oferuje swoje systemy zarządzania flotą. Należy jednak zastanowić się czy nasze systemy zarządzania dostawami umożliwiają integrację (lub chociaż posiadają precyzyjną informację) o zapotrzebowaniach transportowych.

Edukacja zespołu

W czasie rozmów z dostawcami systemów wózków AGV słyszałem liczne historie o sabotowaniu wdrożenia przez pracowników transportowych. Pracownicy w obawie przed utratą pracy utrudniali pracę wózkom „przez przypadek” zostawiając przeszkody na trasach transportowych czy źle bazując towar w strefach załadunku. Nastawienie i wyedukowanie zespołu oraz wskazanie płynących z każdej strony korzyści z wdrożenia systemu wózków samojezdnych może być równie ważne jak samo wdrożenie systemu.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Jako ostatni element z prezentowanych chciałbym wspomnieć o konieczności pamiętania na każdym możliwym kroku o bezpieczeństwie pracy wózków. Systemy unikania kolizji i wykrywania przeszkód są elementami, na których ewentualne oszczędności są zwykle tylko pozorne. Dobrze przygotowany ładunek, który nie przewróci się na pracownika stojącego przy trasie przejazdu wózka jest warunkiem niezbędnym i koniecznym dla spokojnego użytkowania wózków AGV. Praktyka pokazuje, że nieprzemyślane decyzje dotyczące bezpieczeństwa są tymi najbardziej dotkliwymi w skutkach.

Podsumowanie

Wdrożenie systemu wózków AGV do pracy w działającym środowisku produkcyjnym jest dużym wyzwaniem. Znam jednak osobiście liczne przykłady, w których wdrożenie zostało zakończone pełnym sukcesem. Wypełniając podstawowe wymagania środowiska pracy wózków autonomicznych możemy zmaksymalizować szansę na powodzenie takiej transformacji w naszych firmach.

Źródło: Redakcja Portal Przemysłowy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj