Wskazówki dotyczące prawidłowego podłączenia kabla VFD

1288

Ilość napędów o zmiennej częstotliwości we współczesnych obiektach przemysłowych znacznie zwiększyła się w ostatnich latach. Nic dziwnego – regulując prędkość i napięcie silnika, aby sprostać zmieniającemu się w czasie rzeczywistym zapotrzebowaniu procesowemu, VFD pomagają zapewnić cenne korzyści, takie jak zwiększona energooszczędność, dokładniejsza kontrola procesu i mniejsze zużycie kosztownych urządzeń. Niestety, korzystanie z VFD nie zawsze jest tak proste, jak po prostu podłączenie urządzenia do sieci.

Aby dowiedzieć się więcej o zaletach kabla VFD, pobierz nasz bezpłatny raport „The Case for VFD Cable to Achieve System Reliability and Safety„.

Podłączenie kabla VFD nie jest tym samym co podłączenie standardowego kabla.  Istnieje wiele mylnych informacji i nieporozumień związanych z tym faktem i, świadomie lub nieświadomie, często użytkownicy idą na „skróty” w procesie instalacji. A to może spowodować poważne problemy w Twojej działalności. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci właściwie podłączyć VFD, aby Twój system był niezawodny:

Należy upewnić się, że ekranowanie i uziemienie są podłączone bezpośrednio do silnika i napędu, unikając przecinania się pośrednich kabli lub przerw między nimi.  Jest to łatwiejsze do wykonania, gdy na silniku nie występuje wyłącznik bezpieczeństwa. Gdy takowy występuje, musisz upewnić się, że ekranowanie i uziemienie są kontynuowane przez wyłącznik serwisowy – jeśli się przecinają, może powstać punkt przyczyniający się do szumu.

Nie podłączaj ekranowania ani uziemień w wyłączniku serwisowym, ponieważ spowoduje to powstanie pętli szumu. Jeśli musisz podłączyć uziemienie, użyj listwy zaciskowej (nie uziemionej) i, jeśli to konieczne, zapewnij oddzielne uziemienie dla wyłącznika.

Na koniec upewnij się, że przez ostatnie kilka metrów za wyłącznikiem nadal używasz kabla VFD, a nie kabla nieekranowanego, aż do silnika, ponieważ, przykro mi to mówić, czasami tak się zdarza.

Jednym z najczęstszych miejsc pośredniego podłączenia są te na listwie zaciskowej. Są one najlepiej omijane, ale aby potencjalnie pogorszyć sytuację, producenci OEM często wcześniej podłączają dyski do listew zaciskowych za pomocą nieekranowanych przewodów klasy budowlanej dla wygody. Wielokrotnie nawet instalatorzy, którzy powinni znać się lepiej, ulegają pokusie, i prowadzą kabel VFD do tego punktu, a następnie wykorzystują wstępnie okablowany materiał na ostatnie kilka metrów, tworząc punkty wyjścia dla szumu i generując zakłócenia elektromagnetyczne w szafie sterowniczej. Upewnij się, że takie praktyki nie mają miejsca w Twoim zakładzie.

Inną powszechną praktyką, która często powoduje poważne problemy, jest umieszczanie przewodzących dławików kablowych wokół wrażliwego sprzętu lub obudów ochronnych. Przewodzący dławik kablowy to taki, który mocuje przewody ekranowane i uziemiające do korpusu dławika, a tym samym do metalu, do którego jest podłączony. Niektórzy producenci kabli VFD nawet to zalecają, ale uwaga! Stwarza to kolejną szansę na uwolnienie prądów szumowych – często dostarczając je bezpośrednio do wrażliwego sprzętu umieszczonego w obudowie. Znacznie lepiej jest użyć dławika izolacyjnego, w którym kabel wchodzi do obudowy, aby uniknąć pośredniego podłączenia uziemienia.

Uziemienie na kablu VFD może przenosić dziesiątki amperów, a prądy szumowe mogą być bardzo szkodliwe, jeśli zostaną uwolnione na powierzchni obudowy ochraniającej wrażliwe urządzenia, analogowe moduły I/O, sieci lub sterowniki PLC. Przewodzące dławiki kablowe tworzą punkt wyjścia dla szumu, który często znajduje się w pobliżu najbardziej czułego sprzętu w systemie sterowania. Użyj izolacyjnego dławika kablowego; są bardziej ekonomiczne niż dławiki przewodzące i bardziej skuteczne w tworzeniu systemu, który łagodzi skutki szumu. (Crouse Hinds CGB jest dobrym przykładem skutecznego dławika izolacyjnego).

Kolejna kiepska praktyka, którą zauważyliśmy, to kable VFD, które są doprowadzane do obudowy, a następnie upraszczane jedynie do prostego ekranowania pozostałego w bliskim kontakcie z dnem szafki. Zły pomysł, jeśli chcesz pozbyć się szumu z systemu – upewnij się, że uziemienie jest w odpowiedniej osłonie, aby uniknąć kontaktu z metalem. Pozwala to również kablowi na uwalnianie interferencji elektromagnetycznej w obudowie oraz w pobliżu potencjalnie wrażliwego sprzętu.

I jeszcze jedno – plecione kable VFD są świetne, ale trzeba pamiętać, aby nie odciąć plecionki w punkcie podłączenia kabla. Może to zmniejszyć łączność z uziemieniem. Zamiast tego, przeciągnij przewodnik przez splot, pozostawiając go w stanie nienaruszonym, i połącz splot z uziemieniem, zanim podłączysz się razem na każdym z końców.

Jeśli masz zainstalowany kabel VFD i nadal doświadczasz problemów z szumem, powyższe wskazówki mogą okazać się niezwykle cenne w znalezieniu podłoża problemów. Jeśli rozpoczynasz instalację, mogą służyć jako wyjaśnienie tego, że mimo iż ​​instalacja kabla VFD nie jest trudna, to wymaga ona znajomości najlepszych metod, aby zapewnić sukces.

Na szczęście, producenci wysokiej jakości kabli VFD oferują pomoc, aby szybko i łatwo przekazać tę wiedzę. Na przykład firma Belden oferuje szeroki zakres wolnych zasobów, aby zapewnić, że nie tylko prawidłowo zainstalujesz kabel VFD, ale także wybierzesz jego odpowiedni rodzaj dla Twojego silnika, ZANIM jeszcze go podłączysz.

Sprawdź linię kabli VFD od Belden i wykorzystaj wszystkie dostępne tam zasoby, w tym przewodniki wideo i do wydruku, a także dostęp do pomocy technicznej i kontakt z ekspertami ds. produktów.

Ponadto, znajdziesz tam zasoby, które pomogą w wyborze odpowiedniego rozmiaru i rodzaju kabla oraz dostęp do próbek produktów. Jeśli Ty lub Twoi instalatorzy macie dodatkowe pytania lub wątpliwości, skontaktuj się z nami w dowolnym momencie. Jako jeden z pierwszych twórców kabli VFD, Belden ma do zaoferowania bogactwo wiedzy specjalistycznej. To wiedza, która może pomóc od samego początku cieszyć się wszystkimi zaletami napędów o zmiennej częstotliwości, bez żadnych potencjalnych wad.

Źródło: pf-electronic.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj