Automatyzacja najnowocześniejszego magazynu w regionie

24

LPP, polski potentat branży odzieżowej, jest właścicielem jednego z największych i najnowocześniejszych centrów dystrybucyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zlokalizowany w Pruszczu Gdańskim magazyn pozwala wysyłać do salonów spółki nawet 1 150 000 sztuk odzieży dziennie. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu wielu innowacyjnych rozwiązań – w tym pojazdów firmy STILL.

Produkty marek LPP dostępne są w Polsce, Niemczech, Czechach i Słowacji, w krajach Bałtyckich, Rosji, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji, Arabii Saudyjskiej i Kuwejcie oraz na Białorusi, Ukrainie i Węgrzech. Od 2015 firma jest obecna również w Egipcie i Katarze. Odzież trafiająca do 1 500 zlokalizowanych na całym świecie salonów, segregowana i nadawana jest przez centrum dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim. Choć magazyn funkcjonuje bez zarzutu od 2008 roku, stale wprowadzane są innowacje technologiczne podnoszące wydajność procesów logistycznych spółki.

Dystrybucja na dwie ręce

Centrum logistyczne LPP składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to magazyn wysokiego składowania obsługujący produkty spaletyzowane. W hali o powierzchni przekraczającej 30 000 metrów kwadratowych, funkcjonują 22 wózki widłowe. Większość floty stanowią pojazdy firmy STILL. Druga część obiektu to w pełni zautomatyzowany, nowoczesny magazyn obsługujący ładunki drobnicowe. Udział tego typu zamówień zyskuje w ostatnich latach na znaczeniu w związku ze wzrostami sprzedaży za pośrednictwem kanałów e-commerce.

Nowoczesność w „klasycznym” magazynie

Jako pierwsza powstała część centrum dystrybucyjnego obsługująca towary spaletyzowane. Wybudowany na przełomie 2007 i 2008 roku magazyn podzielono na strefę wejścia z dziewięcioma bramami, strefę kompletacji, której regały są w stanie pomieścić przeszło 28 tysięcy palet oraz strefę wyjścia. Transport poziomy w obiekcie realizowany jest w części zasadniczej przy pomocy przenośników taśmowych o łącznej długości 2 kilometrów. Zasilają je wózki elektryczne niskiego unoszenia typoszeregu STILL FU-X.

STILL 1

Za transport pionowy towarów na mierzące 12 metrów regały wysokiego składowania, odpowiadają reach-trucki STILL FM-X. Ładunki gotowe do pobrania przez ciężarówki transportowane są przy użyciu taśmociągów na rampy przy bramach wyjściowych. – Kluczowym czynnikiem przy zawieraniu współpracy z firmą STILL był atrakcyjny stosunek jakości wózków do kosztów inwestycji. Istotne znaczenie miała dla nas również rozbudowana sieć serwisu STILL Polska, gwarantująca szybką interwencję w razie awarii – mówiMarcin Ruszewski, Kierownik Składów Celnych i Magazynów Krajowych LPP SA. – Odpowiadała nam także możliwość pozyskania wózków w oparciu o elastyczną umowę wynajmu długoterminowego. Ten sposób finansowania pozwala minimalizować koszty inwestycji i daje szerokie możliwości zarządzania flotą – dodajeMarcin Ruszewski. Średnia wydajność obiektu pozwala przyjąć, rozładować i posortować 300 kontenerów typu TEU na tydzień oraz wysłać do salonów i klientów 2,5 miliona sztuk ubrań. Wraz z postępami automatyzacji obszaru przyjęcia, wartości te systematycznie rosną. Obecnie wózki widłowe funkcjonujące w Pruszczu Gdańskim wykonują w skali roku ponad 1 milion operacji, polegających na zmianie lokalizacji spaletyzowanych zasobów.

Drobnicowa automatyzacja

W odpowiedzi na rosnące w ostatnich latach znaczenie zakupów realizowanych w oparciu o kanały e-commerce, centrum rozbudowano o zautomatyzowaną część obsługującą również odzież niespaletyzowaną. Łączna powierzchnia 3 składających się na nią hal wynosi 35 500 metrów kwadratowych. Całość transportu w obiekcie odbywa się w oparciu o innowacyjny sorter oraz obsługujące 18-metrowe regały układnice. – Rozwiązania zastosowane w nowym, zwanym „miniload” magazynie, robią duże wrażenie. Wyposażony w 400 slotów i 8 stanowisk indukcyjnych sorter umożliwia wydajne porządkowanie pojedynczych sztuk towaru, pozwalając jednocześnie na minimalizację przestrzeni przeznaczonej na alejki robocze –relacjonuje Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska. – System stanowi ciekawą alternatywę dla przechowywania i transportowania spaletyzowanych towarów, wskazując kierunek rozwoju metod składowania ładunków drobnicowych – dodaje ekspert.

źródło: www.still.pl