BEUMER Group zaprojektował inteligentny system utrzymania ruchu dla działu obsługi klienta

14

Augmented Reality, czyli rzeczywistość rozszerzona, kryje w sobie interesujące możliwości i potencjał rozwoju – na przykład podczas prac serwisowych wykonywanych na liniach intralogistycznych: noszony na głowie minikomputer informowałby pracownika serwisowego na przykład o wszystkich niezbędnych czynnościach konserwacyjnych. Ułatwia to jego pracę – i ma wolne obie ręce. Dlatego też w dziale projektowym BEUMER Group temat ten jest traktowany priorytetowo. Aplikacja Smart Maintenance do inteligentnego systemu utrzymania ruchu zainstalowana na urządzeniach mobilnych już dziś szybko udostępnia serwisantom działu obsługi klienta wszystkie ważne informacje.

Aby uniknąć wysokich kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo wskutek awarii, należy szybko usuwać przestoje maszyn i urządzeń. Nie jest to łatwe zadanie w przypadku coraz bardziej kompleksowych systemów. Konieczne jest wsparcie wysoko wykwalifikowanych serwisantów. Jednakże również oni muszą najpierw przestudiować grube podręczniki, rozłożyć rysunki, borykając się często z przestarzałymi planami. Traci się na tym cenny czas. W dobie cyfryzacji możliwe jest ułatwienie tych zadań. Nasze życie prywatne nie sposób już sobie wyobrazić bez tabletów, smartfonów i smartwatchów. Nawet okulary cyfrowe znajdują coraz szersze zastosowanie. Turysta spaceruje po Paryżu, przed wieżą Eiffla zakłada okulary i otrzymuje wszystkie ważne informacje – zgodnie z lokalizacją i skalą: jaką wysokość ma budowla? W jakich godzinach jest otwarta dla zwiedzających? Jak wyglądała 100 lat temu? „Podjęliśmy ten trend technologiczny uzupełniania rzeczywistości informacjami cyfrowymi“ – mówi dr Andreas Werner, dyrektor działu badań i rozwoju w BEUMER Group. „Aplikacja Smart Maintenance ma ułatwić w przyszłości pracownikom działu obsługi klienta BEUMER przeprowadzanie prac serwisowych przy urządzeniach intralogistycznych.“

Aplikacja ułatwia konserwację

Cechy AutoID elementu logistycznego – na przykład przenośnika – i aplikacja Smart Maintenance pozwalają wygenerować odpowiednie informacje. Mogą to być schematy obwodowe, instrukcje konserwacji bądź schematy połączeń. W miejscu eksploatacji serwisant skanuje obiekt swoim urządzeniem mobilnym. Wymagane dane są wyświetlane w czasie rzeczywistym na ekranie urządzenia. „Serwisant ogląda wadliwą część i ma natychmiastowy dostęp do wszystkich podręczników lub zapasów towarów“ – objaśnia dr Andreas Werner. Każdy krok roboczy jest wskazywany na ekranie. W przypadku bardzo kompleksowych procesów, za pomocą okularów cyfrowych może on skontaktować się z kolegą, aby poprzez streaming na żywo wspólnie rozwiązać problem. Jednocześnie możliwa jest rejestracja zmierzonych wartości i ich transfer w czasie rzeczywistym do systemu typu back-end. Za pomocą nagrania wideo i zdjęć można udokumentować, czy zlecenie zostało prawidłowo wykonane z zachowaniem przepisów bezpieczeństwa.

Okulary cyfrowe, tablet czy telefon komórkowy?

„Podczas integracji tych przenośnych systemów komputerowych (ang. wearable computer) z systemem intralogistycznym należy uwzględnić takie aspekty jak bezpieczeństwo danych, ergonomiczne interfejsy użytkownika i odpowiednie struktury IT“ – objaśnia dr Andreas Werner. Celem jest stworzenie dla przedsiębiorstwa i klienta trwałego łańcucha wartości dodanej. Nasuwa się jednak pytanie, jakie urządzenia mobilne są najbardziej efektywne? Aplikację można na przykład stosować na smartfonach i tabletach. Ich zaletą jest wysoka wydajność obliczeniowa. Pozwala to na niezawodne przetwarzanie olbrzymiego strumienia danych przy wykonywaniu prac serwisowych. Ich interfejsy są ustandaryzowane i mają bezpośredni dostęp do Internetu. Ponadto cechuje je intuicyjna i łatwa obsługa. Wielka zaleta: urządzenia te są powszechnie akceptowane na stanowisku pracy, gdyż stały się one też nieodłącznym elementem naszego życia prywatnego. Natomiast smartwatche wykazują niską wydajność obliczeniową, ich interfejsy mają różne specyfikacje zależnie od producenta i użytkownik musi korzystać z dodatkowych akcesoriów. Okulary cyfrowe są również proste w obsłudze, ich interfejsy są ustandaryzowane. Jednakże dostępność tej technologii dla zastosowań przemysłowych jest jeszcze ograniczona. Jak w przypadku smartwatchów użytkownik jest zmuszony do stosowania urządzeń dodatkowych. Okulary cyfrowe posiadają wprawdzie wiele udogodnień w obsłudze, jednakże ich stopień zaawansowania technologicznego nie pozwala jeszcze na powszechne stosowanie w przemyśle.

Inteligentny system utrzymania ruchu na lotnisku Singapore Airport

„Tablety sprawdzają się już z powodzeniem na wielu lotniskach korzystających z systemów odprawy bagażu BEUMER Group“ – mówi dr Andreas Werner. Należy do nich również Singapore Changi Airport. Jako główny lotniczy węzeł komunikacyjny Azji Południowo-Wschodniej lotnisko słynie z nowoczesności technologicznej i przyjazności dla pasażerów. System odprawy bagażu został zaprojektowany i wdrożony przez BEUMER Group. BEUMER Group jest odpowiedzialny w całości za sprawną eksploatację, optymalne utrzymanie ruchu i niezawodne długoterminowe działanie systemów odprawy bagażu. Dba o to 121 pracowników działu obsługi klienta. Całodobowo przez 7 dni w tygodniu czuwają oni na stanowisku dyspozytorskim nad sprawnym działaniem systemu, odpowiadając za konserwację prewencyjną w celu zapewnienia nieprzerwanej dyspozycyjności linii.

„Za pomocą tabletów personel serwisowy ma dostęp z dowolnego miejsca do poszczególnych komponentów układu sterowania z możliwością kontroli stanów lub dokonania zmian“ – stwierdza dr Andreas Werner. Zintegrowana kamera umożliwia pracownikom BEUMER Group skanowanie kodów kreskowych podzespołów i przeglądanie innych danych, np. protokołów konserwacji. Pozwala to na znacznie szybsze przeprowadzani
e prac konserwacyjno-naprawczych, rzadziej dochodzi do przestojów instalacji. Zapewnia to niezawodną eksploatację i obniża koszty.

Konstruktorzy przeprowadzają obecnie na lotnisku badanie innowacyjne z zastosowaniem okularów cyfrowych. Każdy pracownik otrzymuje na swój przenośny panel dane w formacie 2D o układzie instalacji, historię usterek, informacje charakterystyczne dla poszczególnych urządzeń – z dostępem VoIP do działu obsługi klienta. Zapewniony jest szybki i łatwy dostęp do instrukcji obsługi i konserwacji. Pracownik korzysta z wszystkich ważnych informacji potrzebnych do usuwania usterek. Urządzenie można też podłączyć do smartfona za pomocą łącza Bluetooth.

źródło: www.beumergroup.com