Co boli branżę logistyczną?

31

Słaba bateria, nieczytelny ekran i nieprecyzyjne pióro do składania podpisów – to główne wady urządzeń mobilnych, które pracownikom firm kurierskich i dostawczych przeszkadzają w codziennej pracy. Jednocześnie czas na dostarczanie przesyłek jest coraz krótszy, a liczba codziennie skanowanych paczek rośnie – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Panasonic.

Firma badawcza Opinion Matters przepytała 500 kurierów, pracowników magazynów i firm dostawczych o problemy, z jakimi stykają się na co dzień w pracy oraz o to, co chcieliby poprawić w swoich urządzeniach służbowych. Wśród głównych problemów wymieniają te związane ze skanowaniem przesyłek – zbyt wolne urządzenie (32 proc.) oraz nieczytelne kody (26 proc.). Jednocześnie 23 proc. ankietowanych narzeka na coraz krótsze terminy dostarczenia towarów, a ponad 21 proc. na ogromną liczbę skanów wykonywanych każdego dnia. Pracownicy szacują, że dziennie wykonują ich około 197 i liczba ta z roku na rok rośnie o blisko 1/4.

Intensywna praca często przekłada się na urazy i kontuzje. Aż 63 proc. ankietowanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy miało do czynienia z bólami nadgarstków lub ramion wywołanymi przeciążeniem w pracy, a ponad połowa zmaga się z zespołem RSI (ang. Repetitive Strain Injury). W rezultacie aż 78 proc. pracowników musiało w ciągu ostatniego roku skorzystać ze zwolnienia z pracy. Do najczęściej wymienianych problemów ze służbowymi urządzaniami mobilnymi należy słaba bateria. Aż  46 proc. kurierów uznało, że to ona najbardziej obniża efektywność pracy. Ponadto pracownicy mieli szereg zastrzeżeń do ekranu urządzenia. Ponad 1/4 z nich podkreśliła słabą widoczność, a co piąty ankietowany zwrócił uwagę na niewystarczającą czułość ekranu dotykowego przy składaniu podpisów. Z kolei 12 proc. pracowników zauważyło, że gdy ekran urządzenia jest mokry, na przykład podczas opadów, przestaje efektywnie pracować.

W opinii niemal połowy kurierów i pracowników firm dostawczych efektywność dostarczania przesyłek byłaby wyższa, gdyby byli wyposażeni w precyzyjne pióro do składania podpisów. Dla 36 proc. pożądaną cechą urządzenia byłby wyprofilowany czytnik kodów kreskowych. Z kolei co piaty ankietowany oczekiwałby bardziej wytrzymałej baterii. W ich ocenie pozwoliłaby ona na wykonywanie nawet o 25 proc. więcej skanów dziennie niż dotychczas. – Nasze badania pokazują, że pracownicy nie dysponują nowoczesnymi, efektywnymi narzędziami w pracy. Tymczasem oczekiwania klientów stale rosną, spodziewają się coraz szybszej dostawy i jednocześnie wysokiej jakości obsługi. Technologia powinna za tymi wymaganiami nadążać. Tym bardziej, że nowoczesne urządzenia mobilne – z wyprofilowanym czytnikiem kodów kreskowych, czytelnym ekranem, który można bez problemu obsługiwać nawet w deszczu – przekładają się nie tylko na szybszą obsługę i zadowolenie klientów, ale także na lepsze warunki pracy dla kurierów i dostawców. To bardzo istotny czynnik biorąc pod uwagę, że są oni narażeni na szereg schorzeń zawodowych związanych z bólami stawów czy przeciążeniem mięśni – mówi Jacek Wielgus, Partner Account Manager – CEE Region w Panasonic Computer Product Solutions.

Badanie „Panasonic UK Worker and UK Manager Barcode Scanning Research” zostało przeprowadzone na grupie 500 pracowników branży logistycznej w kwietniu 2016 r. Zrealizowała je firma badawcza Opinion Matters na zlecenie Panasonic.

Więcej informacji o firmie i marce Panasonic znajduje się pod adresem http://panasonic.net/ lub http://panasonic.pl