Dashboarding, czyli jak naprawdę funkcjonuje budynek.

1223

Nowy rok odkrywa nowe możliwości, dotyczące transparentności funkcjonowania obiektów wobec ich najemców i użytkowników. W styczniu 2018 roku finalnie uruchomiony został Dashboarding – system prezentacji danych, dotyczących funkcjonowania budynku biurowego.

Użytkownicy i goście Silesia Business Park C w Katowicach, za pomocą specjalnego ekranu w lobby, mogą w łatwy sposób dowiedzieć się m.in. jaki jest poziom zużycia mediów w ich miejscu pracy, czy efektywnie korzystają z budynku czy też jakie udogodnienia dla pracowników przewidziane są w ramach kompleksu biurowego.

Na ekranie umieszczonym w recepcji prezentowane są kluczowe dane o bieżącym stanie budynku: poziom zużycia energii i wody, produkcji chłodu, warunki zewnętrzne, jakość powietrza, informacje o najemcach i ciekawych akcjach, prowadzonych na terenie obiektu, łączących społeczność pracowników Silesia Business Park. Dzięki temu każdy najemca ma możliwość bliższego poznania i lepszego zrozumienia swojego środowiska pracy, a także wzięcia udziału w różnego rodzaju projektach integracyjnych i warsztatach.
Przykładem jest inicjatywa „Obiad za 5km”, gdzie przejechanie 5 km na rowerze przez pracownika lub gościa oznacza jeden ufundowany obiad dla dzieci z lokalnych szkół, objętych pomocą PAH Pajacyk. Dzięki systemowi Dashboardingu uczestnicy tej akcji mogą na bieżąco śledzić wyniki rywalizacji firm, które mają usytuowane swoje biura w kompleksie Silesia Business Park.

W panelu zarządczym do Dashboardingu można decydować o kolejności i czasie wyświetlania się kolejnych plansz. Dane o najemcach i budynku są w pełni edytowalne, co oznacza, że można dodawać nowych najemców, przypisywać powierzchnie, liczbę osób. Można również modyfikować wyświetlane na dole ekranu „dobre rady”, dotyczące np. oszczędzania energii.

Projekt Dashboardingu jest wynikiem wspólnej pracy firmy doradczej Go4Energy, specjalizującej się m.in. w zarządzaniu energią oraz dewelopera biurowego Skanska Property Poland. Budynki Silesia Business Park spełniają najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa, oferując najemcom m.in. nowoczesne systemy teletransmisyjne oraz systemy klimatyzacji. Dashboarding natomiast działa w oparciu o system BMS (Building Management System), który jest niezbędny do korzystania z usługi GreenFM, monitorującej działanie budynku i stanowiącej narzędzie do poprawy jego funkcjonowania.

Najważniejsze cechy Dashboardingu to:
• Czytelny przekaz informacji, dotyczących funkcjonowania obiektu
• Możliwość wizualizacji bieżącej pracy budynku
• Dodatkowa, atrakcyjna forma komunikacji z użytkownikami
• Możliwość połączenia z dowolnym projektem, realizowanym na terenie obiektu
• Pomoc w realizacji wymogów certyfikatu LEED czy WELL Building Standard
• Możliwość podłączenia do dowolnego BMS

„Od wdrożenia Dashboardingu w Silesia Business Park C minął ponad miesiąc, ale już teraz widzimy duże zainteresowanie użytkowników prezentowanymi informacjami. To z naszej perspektywy ciekawe rozwiązanie, które możemy wykorzystać do edukacji najemców oraz podnoszenia świadomości na temat wpływu ich zachowania na poziom zużycia mediów, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie kosztów. W najbliższym czasie planujemy uruchomienie Dashboardingów w kolejnych budynkach biurowych.” – tłumaczy Artur Wysocki, koordynator ds. zarządzania nieruchomościami w Skanska Property Poland.

„Na chwilę obecną nie ma żadnego problemu z dodawaniem nowych budynków. Dashboarding nie jest w żaden sposób powiązany z firmą dostarczającą BMS, czyli nieważne, jakie urządzenia mamy w budynku i tak wszędzie możemy wyświetlać informacje w ten sposób. Ważne jest tylko, abyśmy mieli udostępnione dane poprzez usługę GreenFM i aby ekran był zamontowany. Ponadto, z panelu zarządcy w każdej chwili istnieje możliwość zmiany lub dodania zupełnie nowych informacji. Rozdzielczość każdej planszy jest dostosowana do rozdzielczości zamontowanego ekranu.” – przedstawia Robert Iliński, GreenFM Project Manager w Go4Energy i współtwórca koncepcji Dashboardingu.

„Ciekawą propozycją dla najemców jest też możliwość wykorzystania ekranu na potrzeby marketingowe. W ten sposób mogą oni komunikować swój brand, produkty, prowadzone rekrutacje czy komunikować akcje specjalne, skierowane do wszystkich użytkowników budynku. Możliwości jest wiele, a narzędzie jest na tyle elastyczne, że pozwala w dużym stopniu dostosować się do potrzeb najemców oraz właściciela budynku i wyświetlać dane w dowolnej formie.” – podsumowuje Tomasz Augustyniak, Partner Zarządzający Go4Energy.

Źródło: GO4energy