3 trendy, które ukształtują w 2023 roku globalne łańcuchy dostaw według ekspertów Zebra Technologies

836

Światowe łańcuchy dostaw poddawane są nieustannej presji, a pandemia, blokada szlaków transportowych czy wojna w Ukrainie rozregulowują ich funkcjonowanie. Jednocześnie, rosnące oczekiwania konsumentów i rozwój e-commerce stawiają wysokie wymagania przed sektorem TLS. Eksperci Zebra Technologies analizują trzy trendy, które zdeterminują rozwój transportu i logistyki. Czy możemy spodziewać się stabilizacji? Jakie znaczenie mają technologie mobilne? O tym w artykule.

Zebra Technologies Coorporation (NASDAQ: ZBRA), innowator w dziedzinie konkurencyjnych rozwiązań biznesowych stale analizuje sytuację rynkową w kluczowych branżach. Jednym z takich obszarów jest transport i logistyka, gdzie firma  monitoruje wyzwania na różnych etapach globalnego łańcucha dostaw. Branża logistyczna ma szczególne znaczenie dla Zebra Technologies.

Ostatnie trzy lata były bardzo wymagające dla całego sektora, zakłócenia wynikające z pandemii, reperkusje związane z blokadą Kanału Sueskiego, wreszcie wojna w Ukrainie. Nasi eksperci przeanalizowali trendy i pogrupowali je na trzy wybijające się, które wpłyną na branżę T&L w 2023 roku.

Trend #1 Rozwój e-commerce wymaga kompleksowego podejścia do zarządzania dostawami

Dotychczas podejście do omnichannel było domeną większych sprzedawców, jednak wraz z rozwojem handlu elektronicznego coraz więcej firm wystawia swoje produkty w różnych kanałach. Zarządzanie towarem dostępnym zarówno w internecie, jak i w punktach stacjonarnych wymaga odpowiedniej technologii i jasno wytyczonych łańcuchów dostaw.

W omnichannel jednym z kluczowych wyzwań staje się nakierowanie ruchu konsumenckiego na kupowanie online przy jednoczesnym odbiorze w punkcie stacjonarnym (ang. BOPIS – Buy Online, Pick up in Store). Analogiczne wyzwanie występuje w przypadku obsługi zwrotów w placówkach stacjonarnych (ang. BORIS – Buy Online, Return in Store). Wysoka jakość doświadczeń konsumenta na wszystkich etapach ścieżki zakupowej pozytywnie wpływa na retencję klientów i ich stosunek do sprzedawcy.

Obecna sytuacja na rynku wymaga od sprzedawców detalicznych ciągłego dostosowywania się do różnych preferencji kupujących. W rezultacie rok do roku rosną nakłady na modernizację zaplecza operacyjnego. Optymalizowanie łańcuchów dostaw staje się koniecznym obowiązkiem coraz większej liczby przedsiębiorstw w Polsce, chcących rozwijać się konkurencyjnym środowisku – wyjaśnia Jacek Żurowski, dyrektor regionalny w Zebra Technologies.   

Trend #2 Rozdrobnienie łańcuchów dostaw będzie narastać a wraz z nim rozdrobnienie danych

Kolejne punkty sprzedaży wraz ze wzrostem udziału e-commerce, powodują zwiększenie się liczby węzłów w łańcuchu dostaw. Jednak dodawanie kolejnych ogniw sprzyja zwiększaniu ilości danych agregowanych w ramach danego procesu logistycznego. A to dlatego, że każdy z węzłów zbiera, a później także przechowuje własne informacje w swoich systemach ewidencji.

Zarządzanie rozproszonymi pakietami danych staje się zatem tym trudniejsze, im większa jest liczba węzłów w danym łańcuchu. Przepływ informacji pomiędzy kolejnymi ogniwami staje się mniej przejrzysty, co może rodzić nieporozumienia i opóźnienia w realizacji usług logistycznych. Wyzwaniem staje się utrzymanie transparentności w obiegu informacji pomiędzy produkcją, dystrybutorem, sprzedawcą, a wreszcie odbiorcą końcowym.

Receptą na rozrastającą się liczbę węzłów jest agregacja danych na całej długości procesu. Odblokowanie lokalnie gromadzonych informacji, staje się niezbędną czynnością optymalizującą funkcjonowanie całego łańcucha. Aby uniknąć dalszego rozpraszania danych, a tym samym rozdrobnienia procesu, należy wdrożyć narzędzia do zarządzania obiegiem informacji w procesie logistycznym – dodaje Jacek Żurowski.