Czy ludzie i technologia potrafią już grać razem? Raport i dane SAP

95

Cyfryzacja staje się głównym motorem rozwoju polskich przedsiębiorstw, ale jej sukces zależy od harmonijnej współpracy technologii i ludzi. Kluczowe wyzwania i szanse w tym obszarze związane są z implementacją nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), raportowanie zrównoważonego rozwoju (ESG) oraz wykorzystanie funduszy unijnych – wynika z raportu SAP „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”.

Badanie miało swoją premierę podczas SAP NOW – jednego z najważniejszych, dorocznych wydarzeń na styku biznesu i technologii.

TOP 5 – Kluczowe dane:

  • 38% firm korzysta z systemów ERP w chmurze, a 39% zacznie z nich korzystać w ciągu najbliższego roku
  • 73% menadżerów pozytywnie ocenia poziom tzw. „kompetencji przyszłości” wśród pracowników
  • 57% badanych uważa, że raportowanie ESG przyczyni się do zwiększenia efektywności w ich firmie
  • 43% menadżerów nie uważa, żeby opór pracowników był istotną przeszkodą na drodze do wdrożenia AI w ich organizacji
  • 55 % badanych firm uważa, że pieniądze pochodzące z funduszy UE, w tym z KPO, pozwolą na rozwój technologiczny organizacji

W dynamicznie zmieniającym się świecie technologia i ludzie stoją u progu wielkich wyzwań. Polskie firmy są w trakcie transformacji cyfrowej, ale aby w pełni wykorzystać jej potencjał, konieczne jest zrównoważenie inwestycji w technologię i ludzi. AI, ESG i fundusze unijne to kluczowe elementy tego procesu, które pozwolą firmom rozwijać się w nadchodzących latach – to najważniejsze ustalenia badania przeprowadzonego przez SAP wśród niemal pół tysiąca polskich menedżerów, zaangażowanych w procesy tworzenia budżetów IT w firmach z kluczowych branż.

— Tytuł naszego raportu „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?” odzwierciedla istotne wyzwania, przed którymi stoją dzisiejsze organizacje. Z jednej strony mamy technologię, która umożliwia rozwój i zwiększenie efektywności, z drugiej zaś – ludzi, którzy nadają biznesowi sens i kierunek. Przyszłość biznesu zależy od umiejętności łączenia technologii z ludzką intuicją i kreatywnością – to klucz do sukcesu w dynamicznie zmieniającym się świecie — podsumowuje Piotr Ferszka, Dyrektor Zarządzający, SAP Polska.

ERP w chmurze i AI zmieniają zasady gry

Jednym z głównych trendów, na które wskazuje raport, jest rosnąca popularność systemów ERP w chmurze, Obecnie wdrożyło je już 38% polskich firm. W ciągu roku kolejnych 39% przedsiębiorstw zamierza sięgnąć po to rozwiązanie, co może oznaczać, że do końca 2025 roku aż 77% firm w Polsce będzie korzystać z rozwiązań ERP w modelu chmurowym. Taka popularność wynika z przynoszonej przez nie poprawy efektywności (akcentuje to 42% badanych), uproszczenia infrastruktury technologicznej (36% wskazań) oraz ich zdolności do integracji różnych systemów (33%). W szczególności większe przedsiębiorstwa (zatrudniające powyżej 500 pracowników) dostrzegają w ERP w chmurze możliwość szybszego dostępu do danych oraz większą elastyczność w zarządzaniu procesami operacyjnymi.

Także sztuczna inteligencja, staje się coraz bardziej powszechna. Już 83% firm korzysta z rozwiązań AI w co najmniej jednym obszarze działalności. Powoli znikają też obawy, jakie AI wzbudzało na samym początku. Już 43% menedżerów uważa, że opór pracowników wobec tej technologii przestał być istotnym problemem. Jednocześnie, 57% menedżerów podkreśla, że automatyzacja procesów dzięki AI przyczynia się do odciążenia pracowników, co pozwala im skupić się na bardziej strategicznych zadaniach. Jak podkreślają eksperci SAP, na poziomie organizacji największym benefitem wykorzystania sztucznej inteligencji jest poprawa efektywności operacyjnej, ale żeby tak się stało, należy odpowiednio przeprowadzić proces jej wdrażania.

— Sztuczna inteligencja wciąż nie jest tak zaawansowana, aby działać samodzielnie. Wymaga nadzoru oraz kontroli człowieka, a jej algorytmy nie są nieomylne. Działają w oparciu o dane, które zostały wcześniej zebrane i wprowadzone do systemu przez ludzi. Nie jest zatem narzędziem do rozwiązywania wszystkich problemów ani naszym cyfrowym bliźniakiem, który może zastąpić człowieka w niemal każdym zadaniu. Na poziomie organizacji jej wdrożenie powinno być dobrze przemyślane, aby rzeczywiście przyniosło korzyści. Inicjalne pytanie użytkowników biznesowych nie powinno zatem brzmieć „Jak możemy wykorzystać AI?”, ale „Jak wyglądają nasze cele biznesowe i czy AI w tym kontekście może być pomocna?” podkreśla Marcin Demkiw, Dyrektor ds. wsparcia sprzedaży, SAP Polska.

Ludzie kluczowym elementem transformacji

Dane SAP pokazują, że mimo rozwoju zaawansowanych technologii, to człowiek pozostaje w centrum transformacji cyfrowej. W przeciwieństwie do rewolucji technologicznych poprzednich dekad, dzisiejsze zmiany koncentrują się nie tylko na automatyzacji, ale również na synergii między człowiekiem a maszyną. Aż 73% menedżerów ocenia, że ich pracownicy posiadają tzw. kompetencje przyszłości, niezbędne do skutecznej adaptacji do nowych technologii. W ramach tych kompetencji mieści się umiejętność pracy z danymi, analizy cyfrowej, znajomość sztucznej inteligencji, a także zdolność do efektywnej współpracy w zdalnych zespołach. Rosnąca popularność reskillingu (przebranżowienia) i upskillingu (podnoszenia kwalifikacji) pokazuje, że firmy inwestują w rozwój umiejętności swoich zespołów, aby lepiej dostosować się do wyzwań cyfrowego świata. Aż 53% badanych wprowadza np. specjalistyczne programy szkoleniowe w celu podniesienia kwalifikacji pracowników, a 45% menedżerów zauważa rosnącą potrzebę współpracy z uczelniami wyższymi w zakresie kształcenia nowych specjalistów.