Główne bariery podczas wdrożenia Kaizen – Case Study cz.2

748

Aby zapewnić sprawne działanie maszyn wspólnie z działem technicznym określiłem potrzeby przeglądów zgodnie z DTR i wprowadziliśmy macierz ich przeglądów. Dotychczas naprawiano je tylko w momencie awarii, co nie zapewniało ciągłości produkcji. Po wprowadzeniu stałych przeglądów awaryjność maszyn uległa znacznemu zmniejszeniu.

Zacząłem zastanawiać się, jak przyśpieszyć proces obróbczy. Załoga używała tradycyjnych tokarek, frezarek, wiertarek pionowych i szlifierek. Zależało mi, aby w myśl kaizen doskonalić operacje służące dodawaniu wartości w produkcji tak, aby klient otrzymywał produkt o najwyższej jakości, najniższym kosztem i w najkrótszym możliwym czasie. Skrócenie czasu obróbki detali i podwyższenie ich jakości umożliwił mi zakup centrum obróbczego sterowanego numerycznie.

Kolejną barierą dla załogi było nauczenie się sposobu programowania takiego centrum. Tokarze i frezerzy przywykli przez lata do swoich manualnie obsługiwanych maszyn. Narzekali, że to nie dla nich, bo nowy sprzęt jest za nowoczesny. Przekonałem ich do „nowoczesności” i zorganizowałem szkolenia i ćwiczenia z programowania centrum obróbczego CNC.

techniki napędowe

Aby proces jeszcze przyśpieszyć konstruktorzy i technolodzy dostosowali formaty swoich rysunków, aby były kompatybilne z plikami obsługiwanymi przez centrum obróbcze. Działania te doprowadziły do przyśpieszenia procesu obróbki detali na produkcji i polepszenia ich jakości. Kolejny krokiem było ulepszenie pracy działu logistyki tak, aby zminimalizować liczbę przesyłek z materiałem na montaże. Wspólnie z pracownikami opracowaliśmy taki sposób załadunku samochodów, aby jak najwięcej elementów udało się zapakować do jednego samochodu. Nowy program 3D i tu się przydał także po zamodelowaniu wymiarów skrzyni ciężarówki można było określić, ile maksymalnie danych przenośników uda się przewieźć do klienta. Dwóch pracowników logistyki przyswoiło podstawy nowego programu 3D w stopniu umożliwiającym im planowanie optymalnego zapakowania samochodów. Pozwoliło to znacząco zmniejszyć koszty przewozu. Zamiast wysłania wyprodukowanych urządzeń w dwóch TIR-ach udało się wszystko zapakować do jednego.

Jak widać na przykładzie powyższych sytuacji przy wdrażaniu kaizen w zakładzie często napotykałem na opór ludzki wynikający z przyzwyczajeń, nawyków, trudności z przestawieniem się na inne rozwiązania. Spotykałem się z lenistwem ze strony pracowników, ich niechęcią do własnego rozwoju, brakiem angażowania w zmianę i niechęci do jej utrzymania. Zderzałem się z uporem podwładnych, problemami z akceptacją przez nich kaizen i początkowo brakiem dostatecznego wsparcia Zarządu. Kolejne sukcesy z codziennego wdrażania usprawnień w życie pozwalały mi stopniowo przekonywać Zarząd do tej metody. Niektóre działania wymagały inwestycji i nie byłyby możliwe do przeprowadzenia bez uzyskania finansowania. Życie pokazało, że zainwestowanie w oprogramowanie czy urządzenia zwróciło się bardzo szybko a całe procesy projektowania, obróbki, kompletacji, montażu, logistyki przebiegały znacznie sprawniej niż przed wdrożeniem kaizen. Zyskali na tym akcjonariusze i klienci obsługiwani przez firmę, co w konsekwencji miało dobroczynny wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa.

Główne bariery podczas wdrożenia Kaizen – Case Study cz.1  TUTAJ

Literatura

Brandolese A., 1994, The problems of total quality, Production Planning & Control, Jul-Aug/94, 1994.

Farris J., van Aken E., Doolen T.L.,

Worley J., 2008, Learning from less successful kaizen events: a case study, Engineering Management

Journal, t. 20, nr 3, http://www.academia.edu (10.03.2015).

Hamel R., 2014, Warsztaty kaizen, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław

Imai M., Gemba kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, MT Biznes,

Warszawa 2012.

http://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/kaizen.html

 

Autor: Maciej A. Szymański. Pasjonat  kaizen i lean management,  absolwent Politechniki Gdańskiej oraz Wyższej Szkoły Biznesu National Louis University. Autor publikacji poświęconych koncepcjom i metodom  zarządzania, tematyce  lean  oraz innowacjom.

Artykuł powstał przy współpracy portalem www.corazlepszaprodukcja.pl

Źródło: www.corazlepszaprodukcja.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj