Rynek motoryzacyjny dzisiaj i jutro

180

Wg Raportu branży motoryzacyjnej 2020/2021 opublikowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego europejski przemysł samochodowy szacuje 25% spadek sprzedaży. Podczas wymuszonego przez pandemię zamrożenia gospodarki, europejski rynek skurczył się o ok. 40%. To największy spadek zanotowany w historii tego sektora. Chociaż ograniczenia zostały zniesione, sprzedaż pozostaje na poziomie najniższym od 2013 roku. Ta sytuacja bezpośrednio przekłada się na wyniki finansowe producentów motoryzacyjnych – podkreśla Janusz Maksymowicz, Product Manager ds. Transportu w TÜV NORD Polska.

Nie bez wpływu na całą sytuację jest postanowienie rządów o dojściu do neutralności klimatycznej do 2050 roku. Motoryzacja ma do odegrania w tym programie ważną rolę – koncerny samochodowe rocznie inwestują w rozwój i badania, które mają przynieść skuteczne rozwiązania dla nowych, ekologicznych i oszczędnych samochodów.

Komisja Europejska wskazuje, że transport odpowiada za 1/4 europejskich emisji dwutlenku węgla. Na dodatek transport drogowy odpowiada za ponad 70% emisji tej gałęzi usług. Unijni politycy przewidują, że osiągnięcie założonych celów będzie możliwe dzięki wykorzystaniu cyfryzacji transportu, zeroemisyjnym pojazdom oraz alternatywnym paliwom. Wymóg, aby przemysł przestawił się na produkcję modeli z napędem alternatywnym dotyczy zarówno dostawców samochodów osobowych jak i użytkowych. Unia Europejska przewiduje niemal podwojenie w najbliższej dekadzie przewozów kolejowych. Założenia polityków nie pokrywają się jednak z preferencjami konsumentów. Spedytorzy chętniej korzystają z samochodów, ponieważ jest to znacznie bardziej elastyczny środek transportu od kolei. Z kolei nabywcy samochodów osobowych nie są przekonani do kosztownych napędów alternatywnych.

Mam nadzieję, że wraz z określeniem ambitnych celów będą podążały systematyczne zmiany legislacyjne, które będą ułatwiały wprowadzanie niezbędnych zmian. W bieżącym roku na przykład zaczyna obowiązywać tzw. „estoński CIT”, tj. mechanizm, w ramach którego dochód pozostaje nieopodatkowany w spółce tak długo jak jest on reinwestowany, a nie wypłacany udziałowcom lub akcjonariuszom – dopowiada Janusz Maksymowicz.

Bieżąca sytuacja rynku automotive zainspirowała TÜV NORD Polska oraz Akademię Górniczo – Hutniczą w Krakowie, do przeprowadzenia badania trendów w rozwoju zarządzania procesowego przedsiębiorstw w branży motoryzacyjnej. Jego wyniki posłużą poznaniu trendów i wynikających z nich kierunków zmian w sposobach zarządzania procesowego  w tych organizacjach. Nie bez wpływu na te zachowania są megatrendy  społeczne, a także realizacja wymogów określonych w standardach systemowych ISO 9001 oraz IATF 16949. Wszystkich gorąco zachęcamy do poświęcenia kilku minut i wzięcia udziału w badaniu:

https://forms.office.com/pages/responsepage.aspx?id=PwOxgOAhgkq7wPBf3M07yHXIgy-xVxxAqtn69v6s78ZUMFdXNVVETVlVWlAwODRPNzNSN0tLTkFLUy4u

Wyniki i wnioski Profesor Paweł Bogacz przedstawi podczas  XVII Forum Automotive w Wiśle, udostępnione zostaną również wszystkim osobom zainteresowanym.

Program merytoryczny tegorocznego Forum jest odpowiedzią na bieżącą sytuację i rynkowe wyzwania. W ramach współpracy z AGH Kraków będzie prezentowany niepowtarzalny bolid napędzany wodorem: Project Hydrive | We race for tomorrow (agh.edu.pl). Kimball Electronics Poland oraz Kirchoff Polska opowiedzą o swoich doświadczeniach m.in.: w jaki sposób zostały zoptymalizowane procesy pomiarowe. Aptiv Polska zaprezentuje i odpowie na pytania w zakresie autonomicznych samochodów. Każdy z uczestników będzie mógł sprawdzić jakie możliwości daje wirtualna rzeczywistość w zakresie edukacji. Wspólnie z SIEMENS rozważymy szanse i zagrożenia dotyczące cyfryzacji polskich przedsiębiorstw. Przemysł 4.0, wyzwania edukacji oraz nowości w IATF – o tym wszystkim usłyszą uczestnicy Forum. Możliwość wymiany doświadczeń i rozmów branżowych oraz dostęp do auditorów i trenerów  TÜV NORD Polska – jednym słowem zapraszam serdecznie na XVII Forum Automotive.

Autor: Janusz Maksymowicz

Źródło: TÜV NORD Polska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź swój komentarz!
Wprowadź swoje imię