Każdego roku w Unii Europejskiej traci się 2,4 mld EUR z powodu podrabiania opon i akumulatorów

163

Z najnowszego raportu Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wynika, że z powodu podrabiania każdego roku w całej UE traci się 2,2 mld EUR, co stanowi 7,5% całkowitej sprzedaży w sektorze opon.

Ponadto obecność podrobionych akumulatorów na rynku UE co roku kosztuje legalny przemysł 180 mln EUR, co stanowi równowartość 1,8% sprzedaży w tym sektorze. Podrabianie akumulatorów dotyka głównie sektora pojazdów silnikowych, ale występuje także w sektorze telefonii komórkowej.  Utracona sprzedaż przekłada się na około 8400 utraconych miejsc pracy bezpośrednio w tych dwóch sektorach, gdyż legalni producenci zatrudniają mniej osób niż by zatrudnili, gdyby zjawisko podrabiania nie występowało. Całkowita kwota dochodów rządowych w formie podatków utraconych w efekcie podrabiania opon i akumulatorów wynosi 340 mln EUR.

Dyrektor wykonawczy EUIPO, António Campinos, powiedział:

Mamy nadzieję, że ustalenia niniejszego raportu, który koncentruje się na dwóch ważnych dla UE sektorach gospodarki, pomoże decydentom politycznym w badaniach nad sposobami zwalczania zjawiska podrabiania. Co więcej, ze względu na to, iż podrabianie opon i akumulatorów może mieć istotne konsekwencje dla bezpieczeństwa i środowiska, mamy również nadzieję, że niniejszy raport pomoże konsumentom dokonać rozsądnych wyborów podczas nabywania tych ważnych produktów.
Niniejszy raport jest dwunastym w serii analiz opublikowanych przez EUIPO za pośrednictwem europejskiego obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej i poświęconych skutkom gospodarczym podrabiania produktów w sektorach przemysłowych w UE.

Przedmiotem wcześniejszych analiz były: sektor kosmetyków i higieny osobistej; sektor odzieży, obuwia i akcesoriów; sektor artykułów sportowych; sektor zabawek i gier; sektor biżuterii i zegarków; sektor torebek i bagaży; sektor nagrań muzycznych; sektor napojów spirytusowych i wina; sektor leków; sektor pestycydów oraz sektor smartfonów.

Polska

Szacuje się, że w Polsce wartość utraconej w wyniku podrabiania sprzedaży opon wyniosła 74 mln EUR (310 mln PLN), a utracone dochody dla legalnego przemysłu to szacunkowo 6,6%. Wartość utraconej sprzedaży akumulatorów spowodowanej podrabianiem szacuje się na 6 mln EUR (25 mln PLN), a utracone dochody dla legalnego przemysłu na ok. 1,7%.

Niemcy

Szacuje się, że w Niemczech wartość utraconej sprzedaży opon w wyniku podrabiania wyniosła 261 mln EUR, a utracone dochody dla legalnego przemysłu to szacunkowo 4,2%. Wartość utraconej sprzedaży akumulatorów spowodowanej podrabianiem szacuje się na 31 mln EUR, a utracone dochody dla legalnego przemysłu na ok. 1,1%.

Francja

Szacuje się, że we Francji wartość utraconej w wyniku podrabiania sprzedaży opon wyniosła 411 mln EUR, a utracone dochody dla legalnego przemysłu – ok. 7,6%. Wartość utraconej sprzedaży akumulatorów spowodowanej podrabianiem szacuje się na 27 mln EUR, a utracone dochody dla legalnego przemysłu na ok. 2%.

Zjednoczone Królestwo

Szacuje się, że w Zjednoczonym Królestwie wartość utraconej w wyniku podrabiania sprzedaży opon wyniosła 201 mln EUR (146 mln GBP), a utracone dochody dla legalnego przemysłu – 5,5%. Wartość utraconej sprzedaży akumulatorów spowodowanej podrabianiem szacuje się na 13 mln EUR (9 mln GBP), a utracone dochody dla legalnego przemysłu na ok. 1,4%.

Włochy

Szacuje się, że we Włoszech wartość utraconej w wyniku podrabiania sprzedaży opon wyniosła 256 mln EUR, a utracone dochody dla legalnego przemysłu to szacunkowo 5,9%. Wartość utraconej sprzedaży akumulatorów spowodowanej podrabianiem szacuje się na 18 mln EUR, a utracone dochody dla legalnego przemysłu na ok. 1,5%.

Hiszpania

Szacuje się, że w Hiszpanii wartość utraconej w wyniku podrabiania sprzedaży opon wyniosła 445 mln EUR, a utracone dochody dla legalnego przemysłu to szacunkowo 17,6%. Wartość utraconej sprzedaży akumulatorów spowodowanej podrabianiem szacuje się na 32 mln EUR, a utracone dochody dla legalnego przemysłu na ok. 4,6%.

Produkcja opon objęta niniejszą analizą obejmuje opony pojazdów (samochodów, motocykli itd.), sprzęt, meble i inne zastosowania, dętki do opon, bieżniki opon, ochraniacze dętek itd. oraz bieżnikowanie i regenerację opon. Akumulatory w niniejszej analizie obejmują ogniwa i baterie galwaniczne, jak również akumulatory kwasowo-ołowiowe, NiCd, NiMH, litowe oraz akumulatory o ogniwach suchych i mokrych.

Źródło; EUIPO