Promostal otworzył spółki w Szwecji i Norwegii

12

Dwie spółki-córki – w Szwecji oraz w Norwegii – uruchomił Promostal z Czarnej Białostockiej na rynku skandynawskim. Spółka z roku na rok zwiększa dynamikę sprzedaży na eksport i zatrudnia pracowników.

Dwa nowe podmioty – Promostal Sweden AB i Promostal AS w Norwegii zostały zarejestrowane na przełomie maja i czerwca i już rozpoczęły swoją aktywność na rynkach. Ich zadaniem jest pozyskiwanie nowych zleceń na produkcję konstrukcji stalowych w Polsce i ich montaż w krajach skandynawskich.

Grupa kapitałowa Promostal

– Utworzenie samodzielnych spółek to kolejny, wyższy etap naszych inwestycji zagranicznych– mówi Agnieszka Stanisławczyk, prezes Promostalu. – Od sześciu lat działamy na rynku skandynawskim, dotychczas poprzez filie, teraz postanowiliśmy zainwestować także kapitałowo, czego efektem jest utworzenie grupy kapitałowej Promostal. Ułatwi to nam bezpośrednie dotarcie do nowych klientów, podniesienie wiarygodności firmy oraz promowanie marki Promostal na tych rynkach.

Obecnie Promostal realizuje w Skandynawii blisko 90 proc. swoich przychodów. Każdy projekt to kolejny etap w żmudnym zdobywaniu wymagającego, ale też i dużo bezpieczniejszego rynku.

Bezpieczny rynek skandynawski

– W Skandynawii mamy do czynienia z uporządkowanym i wiarygodnym rynkiem budowlanym – mówi Agnieszka Stanisławczyk. – Czujemy się na nim dużo bezpieczniej niż na rynku krajowym, pomimo bariery językowej i na pewno słabszej znajomości tamtejszego prawa. Tam nie spotkaliśmy się dotychczas z sytuacją, kiedy inwestor rozpoczyna inwestycję, nie posiadając środków finansowych. Nie ma też mowy o jakichkolwiek karach, o ile klient również ich nie poniósł. Jest to rynek dużo bardziej przejrzysty, z kodeksem budowlanym obowiązującym z mocy prawa i, co najistotniejsze, przestrzeganym przez uczestników rynku budowlanego.

Prezes Promostalu wskazuje też na różnorodność skandynawskich projektów, dużo wyższe wymagania, co do jakości oraz bezpieczeństwa prowadzenia prac, a co za tym idzie wyższą marżę możliwą do uzyskania.    

Udział przychodów Promostalu zrealizowanych na rynku skandynawski rośnie z roku na rok. W 2014 r. przy obrotach blisko 66,5 mln zł export stanowił ponad 50, 5 proc., podczas gdy w roku 2015 przy przychodzie blisko 60 mln – wzrósł już do 74,45 proc. Szacowana sprzedaż w 2016 roku planowana jest na poziomie roku ubiegłego przy nadal rosnącym udziale eksportu. Takie wyniki przyniosły Promostalowi tytuł Regionalnego Orła Eksportu w czerwcowym konkursie Rzeczpospolitej.

Od serwerowni po spiralne schody

W tym roku Promostal zakończył na rynku skandynawskim kilkanaście istotnych kontraktów. Na rynku szwedzkim zrealizowała m.in. kilka zleceń o ogólnej wartości 6,3 mln zł dla międzynarodowego koncernu chemicznego Borealis (są to głównie nowe konstrukcje wsporcze pod linie technologiczne – rurociągi i zbiorniki-stanowiące część instalacji procesu krakingu ropy naftowej i jej pochodnych). Firma zakończyła też drugi etap inwestycji w serwerownię szwedzkiego centrum danych jednego z największych portali społecznościowych w miejscowości Lulea w północnej Szwecji – całkowita wartość tego kontraktu zawartego z koncernem Emerson to 20 mln zł.

Do najciekawszych, ostatnich inwestycji Promostalu na rynku norweskim należał m.in. montaż prostych i spiralnych schodów w pylonach i komorach mostu w Narwiku zrealizowany na zlecenie NCC Construction AS. Z kolei w Porsgrunn w Norwegii zakończył się montaż konstrukcji samochodowego punktu serwisowego Volvo Maskin Service, zrealizowany w ramach kontraktu z Veidekke Entreprenør AS.

Na rynku duńskim zaś, spółka kończy obecnie realizację typowo produkcyjnego kontraktu, obejmującego prefabrykację wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym konstrukcji stalowej Szpitala Uniwersyteckiego w Kopenhadze, o łącznej wadze 3 tys. ton.

Promostal działa w branży konstrukcji stalowych od ponad siedmiu lat. Spółka zatrudnia obecnie ok. 200 osób i sukcesywnie szuka nowych pracowników – wykwalifikowanych spawaczy z uprawnieniami oraz monterów ze znajomością rysunku technicznego.

źródło: MASZ-MEDIA