Konieczność konserwacji zostaje ustalona z wyprzedzeniem dzięki nowej prowadnicy liniowej z inteligentnych tworzyw sztucznych

81

Inteligentny czujnik igus śledzi zużycie liniowych łożysk ślizgowych, zwiększając niezawodność

Wykrywanie zużycia wkładek w systemach liniowych na wczesnym etapie było celem inżynierów igus, którzy opracowali teraz nową, inteligentną prowadnicę liniową. Czujnik we wkładkach łożyskowych mierzy zużycie wkładki ślizgowej i generuje alarm osiągnięciu określonego indywidualnie dla danej aplikacji limitu. Pozwala to na zaplanowanie konserwacji z wyprzedzeniem i uniknięcie nieoczekiwanej awarii systemu.

 Kiedy powinienem zmienić swoje łożysko? To pytanie stawiają operatorzy systemów wykorzystujących roboty i systemy liniowe przez całą dobę. Od maszyny pakującej i przemysłu obróbki szkła po obrabiarki. Prowadnice liniowe muszą wytrzymywać ekstremalne obciążenia. W celu wczesnego wykrycia zużycia bezsmarowych łożysk ślizgowych, wykonanych z wysokowydajnych tworzyw sztucznych i zaplanowania konserwacji z wyprzedzeniem, firma igus opracowała teraz nowy inteligentny system do swoich systemów liniowych drylin. Nowa inteligentna technologia tworzyw sztucznych mierzy zużycie łożysk odpornych na brud i kurz oraz daje użytkownikowi sygnał po osiągnięciu limitu zużycia.

Opatentowana technologia monitorowania zużycia

Nowa inteligentna i opatentowana technologia zapewnia pomiar zużycia łożyska we wszystkich kierunkach. Aby to zrobić, igus integruje czujnik w łożysku, który wysyła zmierzone dane do icom. Moduł komunikacyjny zbiera dane wszystkich inteligentnych czujników tworzyw sztucznych, przetwarza je i przesyła dalej. Użytkownik może przejąć monitoring za pomocą dowolnego urządzenia końcowego, dzięki czemu może zawsze przeprowadzać konserwacje, naprawy i wymiany w optymalnym momencie.

 Szybka wymiana bezpośrednio na szynie

Jeśli konieczna jest zmiana łożyska, jest to dość proste, ponieważ w tym miejscu igus stawia na swoją inteligentną technikę wymiany łożysk. Oś liniowa lub robot kartezjański z napędem z paskiem zębatym nie muszą już być demontowane, ponieważ wymiana odbywa się bezpośrednio na szynie. Podobnie jak „pit stop”w Formule 1, liniowe łożysko ślizgowe można w mgnieniu oka zmienić, a dzięki bezpłatnemu narzędziu skraca przestoje do minimum. System można ponownie uruchomić w ciągu kilku minut.

Źródło: Igus