Łożyska NSK o niskim współczynniku tarcia zwiększają wydajność energetyczną

31

Wykorzystanie w systemach napędowych łożysk kulkowych cechujących się niskim tarciem zwiększa wydajność energetyczną i zmniejsza szum podczas pracy. Łożyska tego typu ograniczają również wytwarzanie ciepła, co z kolei pomaga wydłużyć okres ich eksploatacji. Wykorzystując rozwiązania, takie jak zoptymalizowana geometria bieżni i specjalne konstrukcje uszczelnienia, firma NSK opracowała kilka serii łożysk kulkowych oferujących znacząco niższy poziom tarcia.

Podczas projektowania energooszczędnych systemów napędowych, inżynierowie powinni zawsze mieć pewność, że wzięli pod uwagę także łożyska toczne. Wewnętrzne tarcie, które jest wynikiem ruchu elementów tocznych na bieżni, jak również styku z uszczelnieniami standardowymi, może pogorszyć wydajność napędową. Mając to na uwadze, łożyska NSK o niskim współczynniku tarcia charakteryzują się – oprócz innych atrybutów –  opatentowaną geometrią, która zmniejsza powierzchnię styku pomiędzy kulkami a bieżniami. Dodatkowo koszyki z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym i efektywne środki smarne zapewniają znaczące obniżenie momentu tarcia.

Jakość procesów produkcyjnych to kolejny ważny czynnik dla powstania łożysk kulkowych o niskim tarciu. W tym wypadku każda chropowatość bieżni łożyska najprawdopodobniej wpłynie negatywnie na smarowanie, zwiększy szum pracy i będzie generować większe tarcie. To z tego powodu bieżnie łożysk NSK przechodzą dedykowany proces honowania, który został tak zaprojektowany, aby zapewnić wyjątkowo gładką powierzchnię toczną.

Jeśli chodzi o technologię uszczelniania to opracowana i opatentowana przez NSK bezstykowa, konstrukcja labiryntowa zapewnia skuteczne uszczelnienie, nie zwiększając momentu tarcia oraz temperatury pracy łożyska. Jest to niezwykle ważne w zastosowaniach, w których jakakolwiek utrata wydajności jest uważana za szczególnie niepożądaną. Łożyska NSK posiadające bezstykowe uszczelnienia labiryntowe osiągają wysoką szybkość pracy, porównywalną z łożyskami osłoniętymi i jednocześnie są optymalnie chronione w trudnych warunkach środowiska pracy. Dostępnych jest wiele innych opcji uszczelniania w zależności od wymagań aplikacji.

Zapotrzebowanie rynku na łożyska kulkowe o małym współczynniku tarcia jest generowane głównie przez takie sektory, jak AGD – w szczególności dotyczy to pralek, których producenci deklarujący korzystną klasę efektywności energetycznej posiadają wyraźną przewagę konkurencyjną. Również branża motoryzacyjna podejmuje znaczne wysiłki na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej układów napędowych pojazdów. Przykładowo, niedawne zastosowanie u klienta NSK poprzecznych łożysk kulkowych o niskim współczynniku tarcia umożliwiło zmniejszenie momentu tarcia o 47% w porównaniu do powszechnie używanych standardowych łożysk kulkowych tego samego typu.

Aby dowiedzieć się więcej o najnowszych rozwiązaniach z zakresu technologii łożysk o niskim współczynniku tarcia, firma NSK udostępniła do pobrania plik PDF będący częścią serii ´Technical Insights´  www.nskeurope.com/downloads/literature_bearing/TI_E_0016_final.pdf