NACHI – łożyska kulkowe skośne

11

Ten typ łożysk może przejmować duże obciążenia promieniowe i osiowe, działające w jednym kierunku. Nośność jest istotnie zwiększona w stosunku do łożysk kulkowych zwykłych, dzięki zastosowaniu większej liczby kulek. Łożyska te dzielą się na trzy grupy w zależności od kąta styku:

  • Łożyska o kącie styku 15°, oznaczone dodatkową literą “C”, przeznaczone dla dużych prędkości obrotowych.
  • Łożyska o kącie styku 30°, nie posiadające specjalnego oznaczenia, przeznaczone dla ogólnych przypadków zastosowań.
  • Łożyska o kącie styku 40°, oznaczone dodatkową literą “B”, przeznaczone dla większych obciążeń osiowych. Przystosowanie do specjalnych przypadków montażowych jest możliwe przez zastosowanie układów “DF” albo “DB” (dla dużych sił osiowych i promieniowych działających w obu kierunkach) albo “DT” (dla dużych sił promieniowych i dla zapewnienia większej sztywności w kierunku osiowym).

Serie:
52.., 53.., 52..ZZ, 53..ZZ
52..-2NS, 53..-2NS

Serie:
70..C, 72..C, 72.., 73.., 72..B, 73..B

Dwurzędowe łożyska kulkowe skośne

Ten typ łożysk został skonstruowany w celu umożliwienia przejmowania szczególnie dużych obciążeń promieniowych, w połączeniu z siłami ścinającymi, działającymi w obu kierunkach. Łożysko to jest stosowane często na końcu wału, aby zapewnić dokładnie osiowe prowadzenie. Serie 5200 i 5300 są stosowane najczęściej, gdyż są to łożyska dwurzędowe o bardzo niskich kosztach produkcji. Łożyska te mogą być dostarczane z doskonałymi uszczelkami po obu stronach i wówczas posiadają dodatkowe oznaczenie “2NS”. Uszczelki te zapobiegają przenikaniu brudu i kurzu. Łożyska z uszczelką są dzisiaj często stosowane w sprzęgłach elektromagnetycznych przeznaczonych dla układów klimatyzacji w samochodach, ponieważ przestrzeń przewidziana dla montażu jest bardzo mała. Wewnętrzny luz łożyskowy zostaje normalnie zmniejszony, aby zapewnić dodatkową sztywność i zapobiec korozji ciernej.

Więcej informacji: www.nachi.de