Trzy sposoby na: stacja ładowania prądem przemiennym cz.2/3

159

Czas na 2 część naszej trylogii dotyczącej różnych wariantów stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Tym razem skupię się na wersji standard: opcji bardziej rozbudowanej w stosunku do poprzednio prezentowanej, która stanowi idealne rozwiązanie dla małych firm lub obiektów użyteczności publicznej, w celu nieodpłatnego udostępniania go pracownikom, klientom czy interesantom. Podobnie jak w przypadku poprzedniej wersji bazujemy na jednostce kontrolnej EVCC 2902802, która jest platformą dla wszystkich omawianych wersji stacji AC.

schemat budowy słupka ładowania pojazdów elektrycznych

Nasze rozważania dotyczyć będą przypadku B, który stanowi, że stacja ładownia pojazdów nie posiada zintegrowanego przewodu i wymagane jest blokowanie przewodu w pojedzie oraz stacji ładowania.

Przypadek B: Kabel do ładowania można rozłączyć od strony stacji jak i pojazdu

Przypadek B: Kabel do ładowania można rozłączyć od strony stacji jak i pojazdu

Przypadek C: Kabel do ładowania jest integralna częścią stacji

Przypadek C: Kabel do ładowania jest integralna częścią stacji

W tym celu zalecane jest wykonanie następującego połączenia oraz sekwencji ustawień DIP-switchy. Taka konfiguracja umożliwia blokowanie wtyku w sposób automatyczny natychmiast po podłączeniu pojazdu do stacji ładowania. Wykorzystanie modułu buforowego

  • EM-EV-CLR-12V – 2903246 pozwala na zwolnienie wtyku w przypadku zaniku napięcia roboczego

schemat połaczenia sterownika do kontroli prądu ładowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych

  • Kolejną zmianą w porównaniu do poprzednio prezentowanej stacji dedykowanej do zastosowań domowych jest licznik energii EEM-350-D-MCB – 2905849.

Uprzednio zrezygnowaliśmy z tego elementu za racji tego, że była to stacja przydomowa zasilana z instalacji elektrycznej budynku mieszkalnego. W tym przypadku biorąc pod uwagę miejsce instalacji (małe firmy, budynki użyteczności publicznej), niezbędnym staje się śledzenie i tym samym bilansowanie zużywanej energii.

schemat połączenia jednostki kontrolującej prąd ładowania z miernikiem energii elektrycznej

Zaimplementowany w kontrolerze ładowania, webserwer umożliwia konfigurację oraz podgląd parametrów zasilania bezpośrednio z przeglądarki stron WWW wystarczy podać adres IP sterownika. Ponadto komunikacja wykorzystująca protokół Modbus TCP/IP umożliwia zintegrować stacje ładowania z systemami BMS lub DCS.

parametry pomiarowe sterownika ładowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych

  • moduł EV-RCM-C2-AC30-DC6 – 1622451

Moduł ten wykrywa prąd stały ( > 6mA DC), w obwodzie AC, który może się pojawić w przypadku uszkodzenia układów energoelektroniki pojazdu. Po jego wykryciu, wysyłany jest sygnał do sterownika, aby ten rozłączył stycznik i odciął połączenie z autem.

W celu zapewnienia bezpiecznego oraz długiego użytkowania stacji należy wyposażyć ją w odpowiednie środki ochrony przeciw przepięciowej. Typ ogranicznika uzależniony jest od strefy LPZ , w której ulokowany jest nasz słupek. Najczęściej stosowanymi są Typ 1+2 (LPZ0) lub typ 2(LPZ1).

Powiązanie wszystkich podanych uprzednio komponentów w jedną zwartą strukturę stanowi bazę do ostatniej części naszego tryptyku :), czyli wersji Advance.

Tabela komponentów:

schemat dwustronnej stacji ładowania pojazdów eektrycznych z modułem do wykrywania prądów upłynnościowych

Urządzenie Opis Numer katalogowy
Kontroler ładowania EM‐CP‐PP‐ETH 2902802
Moduł do pomiaru prądu upływu EV RCM Compact 1622451
Miernik parametrów sieci EEM‐350‐D‐MCB 2905849
Moduł buforowy do zwalniania rygla EM‐EV‐CLR‐12V 2903246
Gniazdo EV‐T2M3SE12‐3ACxx E.g.  1405214 (32A)
Pokrywa zamykająca EV‐T2SC 1405217
Przekaźniki PLC‐RSP‐230UC/21 2966537
Zasilacz 12VDC STEP‐PS/ 1AC/12DC/1 2868538
Zasilacz 24VDC STEP-PS/
1AC/24DC/2.5
2868651
Switch FL SWITCH SFNB 5TX 2891001
Ogranicznik przepięć T1+T2 dla LPZ 0 FLT-SEC-T1+T2-3S-350/25-FM 2905470
Ogranicznik przepięć typu 2 dla LPZ 1 VAL-SEC-T2-3S-350/40-FM 2909635


Autor: Adam Kralewski, Lider Zespołu Szkoleń i Wsparcia Technicznego
Phoenix Contact

 

Czytaj I część artykułu: Trzy sposoby na: stacja ładowania prądem przemiennym

Czytaj III cześć artykułu: Trzy sposoby na: stacja ładowania prądem przemiennym