Cyfryzacja produkcji – nie taki diabeł straszny…

377

Nie stać mnie na to! Czy cyfryzacja musi dużo kosztować

Wiele firm obawia się, że wdrożenie zaawansowanych systemów informatycznych wiąże się z ogromnymi kosztami. Owszem, często projekty informatyczne realizowane są w modelu „fix price”, co generuje duże jednorazowe inwestycje. Na szczęście istnieją alternatywne rozwiązania, które mogą znacząco zmniejszyć początkowe koszty. Zaskakujące? A jednak!

Model abonamentowy

Jednym z takich rozwiązań jest model abonamentowy, który zyskuje coraz większą popularność. W sektorze B2C subskrypcje to już standard. Model ten jest też coraz częściej stosowany w biznesie. Dzięki niemu firmy opłacają co miesiąc abonament za dostęp do oprogramowania, co pozwala na korzystanie z najnowszych technologii bez konieczności ponoszenia dużych jednorazowych kosztów. Co więcej, subskrypcje te mogą być księgowane jako bieżące koszty operacyjne.

Chmura obliczeniowa

Kolejnym rozwiązaniem, które pomaga obniżyć koszty wdrożenia technologii, jest chmura obliczeniowa. Zamiast inwestować we własną infrastrukturę IT, firmy mogą korzystać z zasobów chmurowych. Co to może dać Twojej firmie? Na pewno redukcję kosztów związanych z inwestycją w nowe oprogramowanie, a także pewną elastyczność i skalowalność zasobów, co jest szczególnie korzystne dla dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw.

Przykładem skutecznego wdrożenia tych rozwiązań jest średniej wielkości firma, która zdecydowała się na system ERP (Enterprise Resource Planning) w modelu subskrypcyjnym. Dzięki temu mogła szybko dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych i rozwijać swoje usługi bez konieczności ponoszenia dużych kosztów.

Na początku był… plan. Jak nie wdrażać cyfryzacji w produkcji

Duże zmiany mogą przytłaczać. Zapewne wiesz, jak trudno jest w jeden tydzień nauczyć się nowego języka albo zmienić nawyki żywieniowe. Jeśli podchodzisz do procesu zmiany globalnie i „na hura”, trudno spodziewać się efektów. Inaczej jest, gdy podzielisz cały proces na małe etapy. Jedno zadanie do wykonania to nie to samo co rozwiązanie całego zbioru zadań, a świadomość realizacji mikrocelów napędza do działania.

Nie inaczej jest w branży produkcyjnej. Wiele firm próbuje wdrożyć nowe technologie na już, bez planu i przygotowania. Lepszym rozwiązaniem jest stopniowe wprowadzanie poszczególnych funkcji systemów informatycznych. Takie podejście umożliwia powolne dostosowanie się do zmieniających się warunków, weryfikowanie potrzeb firmy i oswajanie wprowadzanych usprawnień na bieżąco. Elastyczność jest tu niezbędna. Pozwala konfrontować się z potrzebami poszczególnych łańcuchów produkcji i reagować na nie na czas. Być może na tym etapie odkryte zostaną możliwości wprowadzenia nowych rozwiązań.

Zacznij od małych kroków

Może to banał, ale najlepszą techniką wprowadzania zmian jest metoda małych kroków. Nie porywaj się z motyką na księżyc. Podziel cały proces cyfryzacji na małe etapy. Rozpisz plan wdrażania projektów pilotażowych, by przetestować, jak nowe technologie sprawdzają się w Twoim przedsiębiorstwie. Daj czas swoim pracownikom na oswojenie się ze zmianą, na naukę obsługi innowacyjnych systemów. Zorganizuj szkolenia i wyjaśnij, jaki jest cel wprowadzania takich, a nie innych rozwiązań. Poproś zespół o feedback i otwórz się na modyfikacje działań wdrożeniowych. W ten sposób unikniesz rozczarowań i zbędnych kosztów.

Jak to się robi w branży spożywczej

Przykładem udanego wdrożenia pilotażowego jest przedsiębiorstwo produkujące żywność. Zamiast inwestować w system monitorujący produkcję w całym zakładzie, postanowiło wprowadzić program pilotażowy w jednym z działów. Dopiero gdy tam sprawdził się  system,rozbudowano go o dodatkowe funkcje i wdrożono w całej firmie. Dzięki temu efektywniej zarządzano produkcją i zredukowano ilość odpadów.

Jak się w tym nie pogubić, czyli o hierarchizacji potrzeb i mapie cyfryzacji

Kluczowym etapem wdrożenia nowych technologii, jest rozeznanie realnych potrzeb i wyzwań. Właśnie dlatego namawiam Cię, aby wraz z doradcą technologicznym dokonać hierarchizacji potrzeb i ustalić priorytety. Następnie na tej podstawie stworzyć mapę wprowadzania cyfryzacji. Takie podejście zaowocuje lepszym zarządzaniem całym przedsięwzięciem i budżetem.