ERP to (dzisiaj) zbyt mało, czyli jak zapewnić firmie przewagę konkurencyjną w erze Przemysłu 4.0

439

Jeszcze trzydzieści lat temu korzystanie z systemów ERP do zarządzania przedsiębiorstwem było uznawane za przejaw innowacji. Dziś wykorzystanie technologii w prowadzeniu organizacji to konieczność, a system klasy ERP stał się równie oczywistym zasobem firmy, co samochody służbowe jej przedstawicieli handlowych. Skoro więc korzystanie z tego narzędzia IT jest dziś standardem, to jak współczesne firmy mają zadbać o konkurencyjność i wyróżnić się na rynku?

Pierwsze próby zarządzania biznesem przy użyciu programów IT pojawiły się w latach 60 XX w. Prototypy systemów ERP (Enterprise Resource Planning) wykorzystywane były głównie w obszarze gospodarki magazynowej, planowania produkcji i dystrybucji towarów. Firmy szybko dostrzegły, że korzystając ze wsparcia narzędzi informatycznych są w stanie pracować wydajniej i efektywniej, co w prostej linii przekłada się na wzrost ich konkurencyjności na rynku. W kolejnych latach z jednej strony systemy do zarządzania firmą wzbogacały się o nowe moduły, obejmujące kolejne istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy obszary działania organizacji, z drugiej natomiast wzrastał stopień integracji poszczególnych modułów tworząc w konsekwencji ujednolicone środowisko zarządzania zwane dzisiaj ERP.

W miarę upływu lat, systemy ERP stały się na tyle powszechnie wykorzystywane, że przestały być innowacją, na której budowana była przewaga konkurencyjna firmy. Dzisiaj doskonale sprawdzają się jako systemy core’owe – pomagają w efektywnej alokacji surowców, zarządzają stanami magazynowymi i procesem ich uzupełniania, umożliwiają sprawną realizację transakcji handlowych i ewidencjonują działalność gospodarczą przedsiębiorstwa w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Posługując się modelem Pace-Layered Application Strategy, zaproponowanym przez firmę badawczą Gartner, oprogramowanie ERP to klasyczny przykład Systems of Record.

Nie bez przyczyny Gartner zwraca uwagę na to, że oprócz fundamentu w postaci Systems of Record, każda firma musi inwestować w oprogramowanie wspierające procesy, które prawdziwie wyróżniają ją na tle konkurencji oraz takie, które obsługuje innowacje wdrażane w firmie – przekonuje Łukasz Wróbel, Chief Business Development Officer, SVP w WEBCON. – Przebadani przez Gartnera dyrektorzy IT z całego świata deklarują, że już w 2020 roku, tym dwóm kategoriom – Systems of Differentiation oraz Systems of Innovation – zadedykują aż połowę całego budżetu przeznaczonego na aplikacje biznesowe – dodaje.

Cel: dobrze zaprojektowana architektura IT

Stworzony przez Gartnera model Pace-Layered Application Strategy, dzieli architekturę IT w firmie na trzy filary:

  1. Systems of Record – rdzeń technologiczny firmy; podstawowa infrastruktura IT, której funkcją jest stabilna oraz wydajna obsługa najważniejszych, kluczowych procesów w firmie. Właściwie zaprojektowany rdzeń pełni rolę podstawy – swego rodzaju kręgosłupa – na którym opiera się wdrażanie innowacji.
  2. Systems of Differentiation – rozwiązania, które wspierają procesy biznesowe odzwierciedlające charakterystykę branży, w której działa firma, jak również te, na których doskonaleniu organizacja skupia się, by wyprzedzić konkurencję. W sytuacji, gdy większość firm ma podobnie zaprojektowany technologiczny kręgosłup, w formie mniej lub bardziej uniwersalnego systemu ERP, to właśnie na tej grupie produktów IT należy się skupić, żeby móc myśleć o rywalizacji z innymi przedsiębiorstwami w branży.
  3. Systems of Innovation – w dobie cyfrowej transformacji ten filar to swoista wisienka na torcie wskazująca na to, jak funkcjonować biznesowo w warunkach gwałtownego rozwoju nowych technologii. To stale rozwijające się rozwiązania tworzone bardzo często w sposób zwinny – tak, by odpowiadać nieustannie zmieniającym się wymaganiom procesów biznesowych. Ich dziedziną jest np. obsługa nowych kanałów sprzedaży, nawigowanie i egzekwowanie zmiany procedur wynikającej z wprowadzenia nowej strategii czy dostosowania się do zmian regulacji, uwarunkowań zewnętrznych.

Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z tego, że aby konkurować z najlepszymi w swojej branży, muszą postawić na rozwój aplikacji obsługujących procesy biznesowe, które wyróżniają je na rynku. Potwierdza to Gartner prognozując, że w 2020r. tylko połowa środków finansowych firm będzie przeznaczana na Systems of Record, podczas gdy 35% budżetu trafi na rozwój Systems of Differentation, a 15% na Systems of Innovation. To niebagatelna zmiana w porównaniu do 2010r., gdzie rozkład środków w tych samych kategoriach wynosił odpowiednio 90%, 9% i 1%.