Na co zwrócić uwagę przy doborze szkoleń z mechaniki i budowy maszyn

134

Inżynier konstruktor, projektant, pracownik produkcji, inżynier utrzymania ruchu – to profile zawodowe, które najchętniej i najczęściej korzystają ze szkoleń z zakresu mechaniki i budowy maszyn. Wynika to z ich codziennego otoczenia – parków maszynowych pełnych zapadek, łożysk, smarów, olejów, uszczelek, siłowników i pomp. Każdy element może ulec uszkodzeniu, zatarciu przez pyły, zatrzymaniu – wywołując paraliż linii produkcyjnej czy pojedynczej maszyny. 

Aby tego uniknąć, konieczne jest zapobieganie – ciągła obserwacja oparta o ogrom wiedzy i umiejętności pracowników. Ten poziom ekspertyzy zapewnia wyłącznie doświadczenie poparte zdobywaną regularnie wiedzą o nowych technologiach, metodach przeglądów, czyszczenia i montażu elementów maszyn.

Szkolenia z mechaniki i budowy maszyn to także szansa dla pojedynczych mechaników, osób pracujących w mniejszych – często jednoosobowych – zakładach, którzy utrzymują się z własnej pracy. Takie osoby przydają się, kiedy mamy do czynienia z naprawą kotłów grzewczych, systemów wodnych, kanalizacyjnych, prostych maszyn wykorzystywanych również w domach – silników, kosiarek. Umiejętności przekazywane podczas kursów z zakresu mechaniki są bowiem bardzo szerokie, aplikowalne w bardzo wielu dziedzinach. Zatem osoby, które nie pracują w wielkiej firmie na stanowisku inżyniera konstruktora, mechanika bądź inżyniera utrzymania ruchu nie muszą porzucać myśli o takim szkoleniu w przekonaniu, że to pozycja nie dla nich – wręcz przeciwnie. Umiejętności w tym zakresie brakuje coraz bardziej, a im więcej wykwalifikowanych pracowników tym lepiej. Dzięki temu będzie możliwość naprawiania większej liczby maszyn, urządzeń, wychwytywania potencjalnych usterek dużo szybciej, a co za tym idzie – możliwa będzie szeroko zakrojona oszczędność zasobów wpływająca pozytywnie zarówno na kondycję finansową małych i większych firm, jak i środowisko naturalne.

W szkoleniach z mechaniki i budowy maszyn mogą brać udział zarówno osoby pojedyncze – delegowane z poszczególnych zakładów w celu pozyskania najnowszej wiedzy o rozwiązaniach i metodach projektowania sprzętu i jego napraw, jak również całe zespoły. To właśnie w tym drugim przypadku szkolenia tego typu są najbardziej efektywne. Wynika to z faktu, że zgrany zespół dobrze zna swoje mocne, lecz także słabe strony – również w zakresie posiadanych umiejętności. To właśnie wtedy omawiać można konkretne zagadnienia, występujące najczęściej w danym zakładzie pracy. Bardzo dobrym przykładem jest praca z łożyskami – ich czyszczenie, smarowanie, konserwacja, przeglądy, naprawy i regeneracja. Te newralgiczne elementy wielu maszyn ulegają dużemu obciążeniu podczas pracy maszyny, stąd często dochodzi do uszkodzeń w ich obszarze. Takie uszkodzenie powoduje wyłączenie całej maszyny z użytku, co wiąże się z kosztami wynikającymi z zatrzymania pracy maszyny, lecz także z niezbędnymi naprawami, których trzeba dokonać – często z zakupem całego nowego łożyska. Da się tego jednak uniknąć, dzięki gruntownej wiedzy w tym zakresie. Będąc na szkoleniu z całym zespołem można omówić najczęściej występujące przypadki, popełniane w przeszłości błędy, rozplanować nowy – bardziej optymalny – podział obowiązków w zależności od umiejętności każdego z członków zespołu, a także zaplanować zakres najbliższych działań konserwacyjnych wraz z trenerem, który wesprze grupę wiedzą z zakresu priorytetyzowania procesów w tym przypadku.

W zestawie szkoleń z mechaniki i budowy maszyn często pojawia się wiele obco brzmiących nazw – zapis konstrukcji maszyn, podstawy projektowania maszyn i urządzeń, obsługa, naprawa i konserwacja łożysk, wymiarowanie i tolerowanie geometryczne. Skąd wiedzieć co zawiera w sobie dane szkolenie? Każde dobre centrum szkoleń technicznych opiera swoje kursy o konkretne programy realizowane w ich czasie. Ważne jest więc, by przed zdecydowaniem się na takie szkolenie dokładnie przeczytać program i w razie jakichkolwiek wątpliwości bądź niejasności skonsultować się z opiekunem klienta w firmie, do której chcemy się udać. Dzięki temu unikniemy udziału w nietrafionym szkoleniu, a w zamian tego możliwe, że będziemy mogli wziąć udział w kursie, który dokładnie dopasuje się do naszych potrzeb. Możliwości udziału w szkoleniach technicznych są aktualnie coraz szersze – tematów jest więcej, a podczas szkoleń realizuje się zarówno aspekty teoretyczne jak i praktyczne. To również istotny element – praktyka bowiem jest drogą do prawdziwej nauki. Należy więc również upewnić się, że szkolenie, które wybraliśmy zawiera elementy praktyczne – zarówno wymiarowania, jak i odczytywania rysunku technicznego bądź jego tworzenia. Jeśli dotyczy łożysk – kursanci powinni pracować z prawdziwymi łożyskami, nie zaś tylko oglądać je na zdjęciach. Dla wielu to temat oczywisty, jednak te elementy, niestety, do dzisiaj są obecne jedynie w wybranych firmach funkcjonujących na polskim rynku.

Jednym z kluczowych elementów szkolenia z mechaniki i budowy maszyn jest często rysunek techniczny. Ten inżynierski alfabet pojawia się na różnych szkoleniach technicznych dostępnych na rynku – niektóre firmy organizują nawet osobne kursy w tym celu, nie jest to, zresztą, w żadnym wypadku ‘rozdmuchanie’ tematu. Bez umiejętności odczytywania i analizowania rysunku technicznego praktycznie nie można ruszyć dalej z żadnymi pracami technicznymi i technologicznymi. Rysunek techniczny to podstawowa wiedza każdego inżyniera, a niuanse w nim zawarte decydują o sukcesie bądź porażce w działaniu maszyny, procesie jej projektowania, wytwarzania i weryfikacji. Stąd wysiłek kładziony właśnie na to zagadnienie jest zawsze uzasadniony.

Wybierając odpowiednie dla siebie szkolenie z mechaniki i budowy maszyn warto także zwrócić uwagę na osobę trenera. W takich szkoleniach udział najczęściej biorą osoby bez wykształcenia wyższego kierunkowego – istnieje przecież wiele kierunków studiów omawiających te aspekty wiedzy technicznej, jak chociażby kierunek o dokładnie takiej samej nazwie – Mechanika i Budowa Maszyn, realizowany na wielu polskich wyższych szkołach technicznych. Nie każdy jednak ma możliwość oraz obowiązek taki kierunek kończyć. Wiele osób kończy edukację na poziomie technikum bądź szkoły policealnej, co sprawia, że w późniejszym etapie drogi zawodowej konieczne jest dokształcanie. Warto więc zwrócić uwagę na to, czy trener, który będzie nas szkolił ma doświadczenie zarówno praktyczne – w przemyśle, projektowaniu maszyn bądź ich konserwacji – oraz akademickie. Tylko wykładowcy uczelniani mają dostęp do najnowszych rozwiązań, trendów w nauce, które szybko przekształcają się n
a trendy praktyczne. Jednak korzystając z wiedzy u jej źródła – prosto od naukowca obcującego z nią na co dzień – mamy szansę wyprzedzić konkurencję o wiele lat używając metod nikomu jeszcze nie znanych, bądź łącząc rozwiązania dotąd niepopularne bądź nieoczywiste.

Autor: mgr inż. Agnieszka Hyla, Konsultant ds. optymalizacji produkcji w Centrum Szkoleń Inżynierskich EMT-Systems Sp. z o. o.

Źródło: www.emt-systems.pl