10 poawaryjnych pytań które poprawią Twoje OEE

455

Zainteresowany poprawą OEE i ograniczeniem awaryjności? Zadaj sobie 10 prostych pytań i wyciągnij wnioski z ostatniej awarii.

Czy zakończenie awarii jest jednoczesne z zakończeniem działań związanych z daną awarią? W zdrowym podejściu skupionym na niezawodności parku maszynowego – nie. Po usterce czy też awarii (różnica między nimi została omówiona https://corazlepszaprodukcja.pl/2022/10/29/awaria-czy-usterka/ powinna nastąpić analiza awarii. Abstrahując już od analizy samej awarii i jej przyczyn, dziś chciałbym się z Wami podzielić czymś, co być może nie jest rozwiązaniem problemu ale może Was uchronić przed podobną awarią na innych podobnych liniach / maszynach / podzespołach.

Dlatego też, kiedy wystąpi awaria, szczególnie na maszynach o krytyczności A lub B (https://corazlepszaprodukcja.pl/2021/11/05/analiza-krytycznosci-maszyn-abc/) warto prześledzić i odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

To tylko kilka pytań, które zajmą Ci kilka minut a być może zaoszczędzą godziny. Ten materiał to część szkolenia #TPM które mogę przeprowadzić z Twoim zespołem na Twoich maszynach.

  1. Czy w przeszłości zdarzyły się już awarie które miały tą samą przyczynę źródłową jak analizowana awaria?

Te pytanie ma na celu uświadomić służbom Utrzymania Ruchu czy czasami nie ma „deja vu” w odniesieniu do przyczyny źródłowej danej awarii. Możliwe, że w przeszłości występowały już awarie które miały podobne skutki lub przyczyny. Taka wiedza jest bardzo cenna pod wieloma aspektami i rzetelne odpowiedzenie sobie na poniższe pytania w znacznym stopniu wpłynie na efektywność zarówno parku maszynowego. Mówimy tu o poprawie #OEE jak też #MTBF oraz #MTTR.

  1. Czy maszyna wymaga dodatkowych prac służb UR?

Często jest tak, że awarie to przysłowiowe gaszenie pożarów. A wiadomo, gasi się jak najszybciej. W momencie zgaszenia pożaru i przywrócenia funkcjonalności maszyny oraz uruchomienia produkcji kończą się działania UR (naprawa) i rozpoczyna produkcja. Często ta naprawa jest przeprowadzana pod presją czasu. Jak najszybciej. W tym pośpiechu ale też czasem w wyniku braku odpowiednich podzespołów pewne działania, rzeczy robione są „tymczasowo” przy użyciu „tymczasowych” rozwiązań (coś jest pospawane, poklejone, podzespoły „regenerowane” na warsztacie). Nie rzadko okablowane jest ułożone „tymczasowo” czy też są też wdrożone inne, prowizoryczne rozwiązania które ratują sytuację.
Warto wiec zadać sobie pytanie, czy nie  ma potrzeby wrócić na ów maszynę, żeby domknąć temat, wymienić podzespoły na oryginalne i tym samym poświęcić jeszcze chwilę czasu żeby stan maszyny był zgodny z oczekiwaniami.

  1. Czy należy skontrolować pozostałe maszyny pod kątem tej awarii?

Jeśli masz podobne maszyny, linie w firmie i pewne podzespoły są do siebie podobne a często nawet są takie same, warto zadać sobie pytanie, czy nie warto skontrolować pozostałych maszyn pod kątem danej awarii? Np. jeśli uszkodzeniu uległo sprzęgło z wkładką  na pompie (naturalne zużycie do końca) może warto poddać inspekcji pozostałe pompy? Szczególnie, jeśli nie wiemy jaki jest ich stan i nie mamy zaplanowanych przeglądów lub wymian dla tych podzespołów.

Te działania można nazwać już prewencją poprzez inspekcję. Ten prosty zabieg pozwoli uniknąć kolejnych, podobnych awarii a po przeprowadzonej inspekcji przygotować się do wymiany zarówno pod kątem części zamiennych jak i planowanego postoju maszyny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj