System sterowania magazynem upraszcza i łączy w sieć przepływ materiału.

1200

W pobliżu Warszawy, w nowym Europejskim Centrum Logistyki polskiej firmy Inter Cars S.A., zajmującej się sprzedażą części zamiennych do samochodów, firma BEUMER Group zainstalowała jako integrator systemów swój elastyczny i modułowy system sterowania magazynem (WCS). Steruje on w czasie rzeczywistym całym przepływem materiału, począwszy od przyjęcia towaru aż po jego wydanie: komisjonowanie, pakowanie i wysyłka są ze sobą skorelowane, przepustowość jest zoptymalizowana, a koszty zostały zredukowane. Produkty docierają w centrum dystrybucji w odpowiednim czasie na odpowiednie miejsce.

Firma Inter Cars sprzedaje z wielkim powodzeniem części zapasowe do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Przedsiębiorstwo posiada kilkaset filii i oddziałów – oprócz siedziby głównej w Polsce również w państwach nadbałtyckich oraz na Bałkanach. Do tego dochodzi jeszcze obejmująca cały kraj sieć ponad tysiąca warsztatów. Do końca roku 2016 dotychczasowe centrum logistyczne znajdowało się w Czosnowie. Stamtąd towary trafiały do mniejszych centrów dystrybucyjnych w całej Europie, które z kolei dostarczały towar warsztatom oraz klientom. Jednakże liczba magazynowanych i wysyłanych części zapasowych przerosła z czasem możliwości starego centrum logistycznego. Kierownictwo firmy zdecydowało się więc zbudować nowe, zautomatyzowane Europejskie Centrum Logistyki w Zakroczymiu, około 30 kilometrów od Warszawy.

Jako wykonawca generalny został zatrudniony wewnętrzny dostawca usług logistycznych ILS – „i w ten sposób pojawiliśmy się my jako systemowy dostawca usług intralogistycznych” – informuje Sandra Lückmann.Zajmuje ona stanowisko Business Development Manager w BEUMER Group w Beckum, w Niemczech, i była odpowiedzialna za pomyślną realizację tego zlecenia. „Jako integrator systemów zaprojektowaliśmy i zainstalowaliśmy nie tylko kompletne urządzenia techniczne: przenośniki, urządzenia do komisjonowania i sortowania – ale również nasz elastyczny system sterowania magazynem.” Jest on połączony w sieć i kieruje przepływem materiału od przyjęcia towaru poprzez zapewnienie jakości, komisjonowanie oraz pakowanie towarów, aż po wydawanie towaru.

System sterowania magazynem, który się dostosowuje

W maju 2017 roku rozpoczęło działanie nowe Europejskie Centrum Logistyki. System sterowania magazynem firmy BEUMER działa tam jako interfejs pomiędzy systemem zarządzania magazynem (WMS) użytkownika oraz całym wyposażeniem, zapewniającym przepływ materiału. „Podczas projektowania tego rozwiązania programowego skupiliśmy się nie na tym, aby dopasować procesy klienta do naszego systemu sterowania magazynem, lecz raczej ukierunkowaliśmy nasz system w związku z projektem na aktualne potrzeby klienta” – objaśnia Lückmann. Dlatego też ma on budowę modułową. System steruje pracą sortownika paczek w dziale wysyłki towaru oraz linii Pick-by-Light w dziale przyjęcia towaru, koordynuje automatyczne podawanie i przyklejanie etykiet wymaganych do wysyłki towaru oraz kieruje poszczególne artykuły na linie transportowe. „Planowanie tras transportowych w zależności od potrzeb optymalizuje wydajność systemu i koordynuje rozdzielanie różnych typów części zamiennych”, opisuje Lückmann. „Dzięki temu system sterowania magazynem zapewnia optymalną drogę towaru.”

Aktualnie magazynujemy w nowym Europejskim Centrum Logistyki nawet siedem milionów części takich jak świece zapłonowe, tarcze hamulcowe, paski klinowe, akumulatory, ale również układy wydechowe lub też pokrywy silników. Cały kompleks składa się z czterech hal, z których największa ma prawie 40 000 metrów kwadratowych przy wysokości prawie dziesięciu metrów. Jest ona wyposażona w czterokondygnacyjny regał półkowy. Pozostałe hale mają powierzchnię prawie 5000 metrów kwadratowych każda. Tutaj przechowywane są na przykład opony oraz towary niebezpieczne, takie jak oleje i lakiery, które ze względu na wymogi ochrony przeciwpożarowej muszą być składowane oddzielnie.

System zarządzania magazynem użytkownika wskazuje pracownikowi za pośrednictwem jego ręcznego czytnika kodów, jakie towary wymagają skomisjonowania w danej partii. Podobnie jak w przypadku wielkości towarów konfekcjonowanych, są one podzielone według wielkości oraz ciężaru na różne klastry – S, M, XL oraz XXL. Pojemniki wypełnione częściami S oraz M trafiają na przenośnik pojemników, który kieruje je automatycznie do sortownika paczek, czyli sortownika taśmowego poprzecznego BEUMER BS 7. „Urządzenie to osiąga przepustowość rzędu 14 000 części na godzinę” – informuje Lückmann. „Jeśli jednakże towar zostanie wstępnie posortowany, osiągamy prawie dwukrotność, czyli nawet 27 500 części.” W tym celu system sterowania magazynem rozdziela przychodzące pojemniki zgodnie z ich zawartością do jednego z trzech obszarów wprowadzania, w których pracownicy wyjmują towary z pojemników, identyfikują przy użyciu kamery matrycowej i odkładają do sortownika.

System sterowania magazynem dzieli towary na „lekkie” i „ciężkie”

Aby towar był traktowany w sposób delikatny i nie doszło do uszkodzenia opakowania, inżynierowie z BEUMER Group podzielili punkty końcowe sortownika paczek na dwie części. System sterowania magazynem klasyfikuje części zapasowe o wadze do 1,4 kg jako „lekkie”, a części do sześciu kilogramów jako „ciężkie”. Zgodnie z takim przyporządkowaniem oprogramowanie przydziela podczas zestawiania zlecenia towar do lewej lub prawej strony punktu końcowego, w związku z czym pracownik może włożyć do pojemnika lub kartonu najpierw ciężki towar, a dopiero potem lekki.

Towary XL z magazynu głównego są natomiast na tyle duże, że zawsze do pojemnika wchodzi tylko jedna sztuka. Dlatego też system sterowania magazynem nie kieruje ich do sortownika paczek, lecz za pośrednictwem przenośnika bezpośrednio do obszaru konsolidacji. Razem z towarami z innych hal, takimi jak opony oraz produkty niebezpieczne, a także produkty z sortownika paczek, zlecenia są na końcu zestawiane do postaci jednostek wysyłkowych. Te z kolei są na stanowisku zapewnienia jakości ważone i porównywane z wagą docelową, zamykane, etykietowane i oklejane taśmą. System sterowania magazynem kieruje je następnie za pośrednictwem przenośnika do podłączonego wyjściowego sortownika paczek, który sortuje skonsolidowane zlecenia z wydajnością 2500 pojemników na godzinę odpowiednio do tras dostawy.

Jeśli części zapasowe wrócą w postaci zwrotów, są one przez pracowników sprawdzane. W przypadku, gdy części zapasowe są nieuszkodzone, pracownik wprowadza je do systemu i odsyła je do magazynu.

Wszystkie procesy są przejrzyste

Oprócz modułów, które sterują przepływem materiału, stosowany jest także system BG Fusion. Za pomocą tego systemu wizualizacji operator ma dostęp do sieciowego interfejsu użytkownika, umożliwiającego konfigurację, monitorowanie oraz raportowanie. Wizualizuje on spójnie i centralnie dane urządzenia (np. alarmy) oraz wskazuje stany robocze i komunikaty o usterkach, a także wszystkie istotne informacje. „Łącze z układem sterowania maszyny umożliwia monitorowanie całej instalacji” – opisuje Lückmann. System BG Fusion wykorzystuje parametry maszyny i dane zlecenia, umożliwiając operatorowi śledzenie aktualnego stanu zlecenia w czasie rzeczywistym.”

Zadanie wykonane, projekt zakończony z sukcesem

„W ten sposób system sterowania magazynem spełnia w ramach tego projektu bardzo ważną funkcję. Ostatecznie bowiem zapewnia on dokładnie to rozwiązanie, dzięki któremu wszystkie części zapasowe w obrębie Europejskiego Centrum Logistyki trafiają w odpowiednim czasie na odpowiednie miejsce” – podsumowuje Lückmann. Firma BEUMER Group spełniła oczekiwania klienta w sposób kompleksowy. A ponadto, aby móc całkowicie skoncentrować się na swej głównej działalności, firma ILS powierzyła również konserwację i utrzymanie ruchu instalacji pracownikom BEUMER Group. Pracownicy BEUMER Group są na miejscu przez całą dobę. W ramach usługi Residential Service odpowiadają oni za dostępność urządzeń i systemów. Pracownicy BEUMER Group troszczą się między innymi o profilaktyczne utrzymanie ruchu. W ustalonych odstępach czasowych zespół serwisowy przeprowadza przeglądy i konserwacje urządzeń. Pracownicy sprawdzają ponadto urządzenia zabezpieczające oraz elementy elektrotechniczne, sterujące i automatykę. W razie potrzeby wykonują oni konieczne naprawy z tytułu nagłych awarii elementów.

Źródło: BEUMER GROUP

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj