Przedsiębiorstwa spożywcze w Polsce zwiększają swoją zdolność do konkurowania m.in. dzięki inwestycjom w technologie. Jak wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce, 37 proc. MŚP z branży spożywczej podniosło nakłady na odnowienie parku maszyn i urządzeń, a 25 proc. zwiększyło poziom automatyzacji. Co ważne, w najbliższej przyszłości w te obszary planuje inwestować 35 proc. ankietowanych z tego sektora.
Mimo dynamicznych zmian polscy przedsiębiorcy z branży spożywczej nie rezygnują z inwestycji w zwiększanie poziomu swojej konkurencyjności. Jak wynika z raportu Index MiU 2023, 25 proc. ankietowanych firm z tego sektora podniosło poziom automatyzacji produkcji, a 37 proc. zwiększyło nakłady na odnowienia parku maszyn i urządzeń (MiU). Potwierdza to, że przedsiębiorstwa spożywcze zrealizowały zakładane plany. W poprzednim badaniu zwiększyć automatyzację w tym okresie chciało bowiem 25 proc., a podnieść nakłady na MiU 28 proc. Co ważne, mimo że co czwarty ankietowany z tej branży informuje o spadku sprzedaży w 2023 r., to zaledwie 3 proc. firm obniżyło nakłady na park MiU.
W najbliższej przyszłości co trzeci ankietowany (35 proc.) w badaniu Siemens Financial Services w Polsce, chce inwestować w modernizację maszyn i urządzeń oraz automatyzację produkcji. Zrealizowane i planowane inwestycje miały wpływ m.in. na wzrost branżowego wskaźnika zdolności do konkurowania ankietowanych firm.
Rośnie zdolność do konkurowania firm
– Aktualny sub-indeks MiU dla branży spożywczej wynosi 53,16 pkt. Jest to najwyższa zmiana wartości wskaźnika rok do roku, spowodowana przede wszystkim wzrostem nakładów na odnowienia parku maszyn i urządzeń oraz zwiększeniem poziomu automatyzacji. Uzyskane wyniki oznaczają, że w nadchodzących miesiącach możemy spodziewać się m.in. wyższej zdolności przetwórców do konkurowania oraz wzrostu możliwości ekspansji na nowe rynki – podkreśla Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales w Siemens Financial Services w Polsce. – Poza inwestycjami w odnowienie parku MiU i automatyzację, znaczenie dla poprawy wskaźnika dla branży spożywczej miały również wyniki dotyczące sprzedaży krajowej oraz dywersyfikacji rynków zbytu – dodaje.
Poprawę zdolności do konkurowania potwierdzają także sami przedsiębiorcy. Prawie co trzecia (30 proc.) ankietowana firma uważa, że jest lepiej przygotowana do konkurowania z perspektywy posiadanych MiU. Zaledwie 9 proc. jest odmiennego zdania. W najbliższej przyszłości 36 proc. ankietowanych MŚP z branży spożywczej spodziewa się poprawy swojej konkurencyjności.